Znalezienie firmy zajmującej się optymalizacją stron pod wyszukiwarki wydaje się proste, ale wcale do łatwych zadań nie należy.
Podjęcie decyzji o zatrudnieniu firmy specjalizującej się w SEO może pomóc Twojej firmie w ugruntowaniu marki i generowaniu przychodów. Wybór niewłaściwej może mieć jednak poważne konsekwencje dla Twojego biznesu i konta bankowego. Aby tego uniknąć, należy znać błędy, których powinno się wystrzegać podczas poszukiwań.
A oto kilka naszych wskazówek:
Zaczynamy od największego mitu, czyli ocenianiu danej firmy po miejscu, w którym znajduje się w wyszukiwarce. Wydaje się, że nie ma nic bardziej oczywistego, niż sprawdzenie, jak wysoko jest dana firma. To potencjalnie świadczy o tym, jak sobie radzi z pozycjonowaniem. Przecież nie pójdziemy do fryzjerki, która ma rozdwojone końcówki i łupież, i tak samo nie zwrócimy się do firmy, która jest ostatnia w rankingach.
Czołowe miejsca w rankingu mogą być wynikiem stosowania metod tzw. Black Hat SEO, które polegają między innymi na upychaniu słów kluczowych czy spamowaniu. Są to działania stosowane „pod wyszukiwarki” aby znaleźć się w topie wyszukiwań w bardzo krótkim czasie. Zatem nigdy nie sugerujmy się tym kryterium.
SEO wymaga niestandardowego podejścia do każdej witryny, dlatego pakiety SEO o stałych kosztach nie zawsze są odpowiednie dla wszystkich firm. Upewnij się, że firma, której zatrudnienie rozważasz, rozumie Twój biznes, tworzy dobrą strategię i odpowiednio pobiera opłaty.
Najlepiej, jeśli opłaty będą uzależnione od efektów, warto umówić się na konkretne wskaźniki, które będą rozumiane jak wzrost.
Jeśli firma proponuje Ci kontrakt na rok lub dłużej, powinieneś zrobić krok do tyłu i rozważyć swoją decyzję jeszcze raz. W momencie, kiedy witryna nie będzie odnotowywać żadnych wzrostów, Ty nie będziesz mógł zrezygnować z usługi SEO, a co za tym idzie będziesz tracił pieniądze i czas.
Jeśli firma, którą rozpatrujesz, zapewnia Ci „zwiększenia ruchu organicznego”- miej wątpliwości. Zacznijmy od tego, że istnieje wiele różnych rodzajów ruchu organicznego, a zwiększenie ruchu nie przekłada się automatycznie na wzrost przychodów.
Aby uniknąć niejasności, Ty i Twój zespół powinniście dokładnie określić, co macie nadzieję osiągnąć dzięki SEO. Czy chcesz zwiększyć sprzedaż produktów poprzez ranking dla określonych słów kluczowych? Czy walczysz o zmniejszenie współczynnika odrzuceń swojej witryny lub zwiększenie współczynnika konwersji? Czy szukasz pomocy w zwiększeniu liczby obserwujących Twoje witryny w mediach społecznościowych, tworzeniu treści sponsorowanych lub innych usług? Określenie targetów ułatwi Ci również zmierzenie zwrotu z inwestycji w usługę SEO.
Większość firm SEO oferuje bezpłatne konsultacje, więc skorzystaj z tej możliwości. Pomoże Ci to dowiedzieć się o agencji i jej pracownikach, dzięki czemu będziesz mieć pewność, że zatrudniasz odpowiednią firmę. Najlepiej zaś umów się na rozmowę już po wstępnym ustaleniu swoich celów.
Większe marki zwykle stosują bardzo surowe kryteria w kwestii zatrudniania zewnętrznych firm oraz stawiają na najwyższą jakość. Jeśli więc firma SEO, którą rozważasz, współpracowała z jedną lub kilkoma dużymi markami, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że trafisz we właściwe ręce. Ponadto najlepiej, jeśli poprosisz o referencje i sprawdzisz studia przypadków.
Dowiedz się, kto konkretnie będzie odpowiadał za Twoje wsparcie i raportowanie. Kto będzie odpowiadał na Twoje pytania? Jak skontaktować się z właścicielem lub CEO? Jak i kiedy będziesz otrzymywać raporty?
Wybranie odpowiedniej firmy dla swojej marki nie jest na pewno zadaniem łatwym. Korzystając z powyższych wskazówek, mając jasne cele oraz pamiętając o bezpłatnych konsultacjach na pewno zbliżysz się do zrozumienia, z jaką firmą masz do czynienia. Odpowiedni wybór przełoży się Twoje zyski, zaś nietrafiony niestety narazi Cię na straty, dlatego warto zrobić dogłębny research. Powodzenia!
Sprawdź również: Jak wybrać branżę dla e-commerce?
Zdjęcie główne artykułu: fot. krisanapong detraphiphat / Moment / Getty Images