TikTok – jak aplikacja podbiła świat mediów społecznościowych?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

TikTok to aplikacja, o której z pewnością słyszałeś, nawet jeżeli sam jej nie używasz. W 2021 roku konto na TikToku miało już ponad miliard osób, a w samej Europie używało jej 100 milionów ludzi. Oznacza to, że aż 13% Europejczyków aktywnie korzysta z aplikacji, która przecież pojawiła się na rynku całkiem niedawno.

Historia TikToka

TikTok zaczął robić się popularny w 2018 roku, wraz z akcją marketingową, która rozpromowała używanie aplikacji wśród użytkowników wszystkich kontynentów, ale wcale nie jest to początek jego historii. TikTok został stworzony w Chinach jako Douyin w 2016 roku. Początkowo był dostępny tylko w tym państwie, w którym jednak zdobywał coraz większą popularność.

ByteDance, czyli startup, który stworzył aplikację, postanowił w nią zainwestować i w 2017 roku wykupił Musical.ly (podobne do TikToka, konkurencyjne medium społecznościowe). W ten sposób TikTok mógł zdominować rynek Chin, a rok później, wraz z promocją, zacząć zdobywać popularność wśród użytkowników na całym świecie. To wszystko nie byłoby jednak możliwe bez wsparcia chińskiego rządu.

Po przeprowadzeniu testów aplikacji wśród mieszkańców Chin, władze państwa zdecydowały o promowaniu go. Stało się tak dlatego, że od kilku lat polityka Państwa Środka mocno skupia się na zdobywaniu pozycji na światowym rynku. Chiny starają się dorównać Stanom Zjednoczonym i w oczywisty sposób muszą z nimi konkurować również na płaszczyźnie mediów społecznościowych, które skuteczniej niż cokolwiek innego docierają do młodszych obywateli. Koszt kampanii marketingowej był duży i wynosił około 3 milionów dolarów dziennie, ale przyniósł TikTokowi sukces, którego się spodziewano: aplikacja zaczęła trenować wśród nastolatków i starszych użytkowników smartfonów i dołączyła do światowej czołówki mediów społecznościowych. Pokazuje to, jak skuteczna może być reklama, ale również, że odpowiednia forma jest w stanie podbić serca użytkowników na całym globie.

Magia, która tkwi w formacie

Sukces TikToka w dużej mierze zależał od przystępnej formy prezentowanych w nim treści. Aplikacja oferuje możliwość skorzystania z prostego, intuicyjnego interfejsu – dzięki temu przeglądanie kolejnych materiałów nie tylko jest niezwykle szybkie, ale również przyjemne dla każdego użytkownika.

Wszystkie czynności, które możesz wykonać podczas używania aplikacji, są dostępne dzięki przyciskom znajdującym się na bocznym panelu. W ten sposób ikony udostępniania czy komentowania nie zasłaniają domyślnej treści i nie utrudniają oglądania. Dodatkowym atutem aplikacji jest algorytm, który już po kilku godzinach używania TikToka przez nowego użytkownika jest w stanie „nauczyć się” jego preferencji. W ten sposób, używając aplikacji, dostajesz doskonale dopasowane do siebie materiały, co zapewnia Ci wyrzut dopaminy w mózgu.

Ten mechanizm wspomagany jest przez samą formę wideo – filmiki są krótkie i natychmiast zwracają uwagę, dostarczając przyjemności zaledwie po kilku sekundach. Jeżeli materiał Cię znudzi, możesz jednym ruchem kciuka przewinąć go i uzyskać kolejną dawkę dopaminy. Podsumowując, TikTok dostarcza Ci satysfakcjonujących dla Twojego mózgu materiałów, a w dodatku robi to szybko i zapewnia Ci poczucie spełnienia. Nic dziwnego, że dysponując takim mechanizmem działania, jest w stanie zatrzymać przy sobie miliard użytkowników z różnych krajów.

Zdj. główne: Solen Feyissa/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*