Direct mailing to znane i powszechnie stosowane narzędzie marketingowe. Jest to rodzaj kampanii, która polega na dostarczaniu materiałów promocyjnych, takich jak ulotki czy broszury, wprost do skrzynek pocztowych potencjalnych klientów. Jakie są jego główne zalety i wady?
Jakie są główne zalety stosowania direct mailingu w działaniach promocyjnych firmy? Niewątpliwym atutem jest możliwość wpływania na świadomość grupy docelowej. Profesjonalnie przygotowane i przemyślane przesyłki marketingowe są w stanie niezwykle silnie oddziaływać na uprzednio zdefiniowany target. Jednak wiele firm rezygnuje z direct mailingu, skupiając się wyłącznie na działaniach w sieci. To poważny błąd.
Warto wspomnieć także o dość dużej elastyczności w planowaniu działań z wykorzystaniem marketingu bezpośredniego. Direct mailing daje mnóstwo możliwości. Do przesyłki można bowiem dołączyć zarówno gadżet reklamowy z logo marki, jak i próbkę produktu czy kupon rabatowy. Całość możemy umieścić w estetycznej, przyciągającej wzrok i zapadającej w pamięć kopercie lub pudełku. Takich możliwości nie dają działania z zakresu SEO, SEM czy e-mail marketingu. Co ważne, z pomocą marketingu bezpośredniego można dowolnie personalizować swój przekaz. Dotyczy to zarówno treści, jak i formy kampanii. Jedynym ograniczeniem jest budżet, którym dysponujemy.
Kolejny atut marketingu bezpośredniego to duża pojemność przekazu. W kopercie czy pudełku umieścić można dowolną ilość materiałów reklamowych. To jednak nie wszystkie zalety! Direct mailing pozwala też na stworzenie bliskiej więzi z klientem oraz wykazuje wysoką skuteczność działań związanych z personalizacją oferty. To też doskonała okazja do przetestowania różnych rodzajów komunikatów i składników oferty, które pozwolą na szybką ocenę efektów.
Jakie są główne wady direct mailingu? Podobnie jak w przypadku każdej innej formy reklamy, również mailing obciążony jest pewnym ryzykiem, że przekaz pozostanie niezauważony lub nie dotrze do odbiorcy. Należy także zdawać sobie sprawę z tego, że kampania z wykorzystaniem marketingu bezpośredniego jest długotrwałym i złożonym procesem. By stworzyć w pełni profesjonalny, a co najważniejsze – skuteczny direct marketing – należy włożyć w to sporo pracy i uzbroić się w cierpliwość.
Warunkiem skuteczności marketingu bezpośredniego jest baza adresowa z pełnymi, aktualnymi danymi. Tylko dzięki temu przesyłki trafią do odpowiedniej skrzynki pocztowej klienta. Niestety, na polskim rynku trudno o wartościowe bazy tego typu, zaś budowanie ich od zera jest dość żmudnym zajęciem.
Niezwykle ważną kwestią jest również to, że prowadzenie tego rodzaju kampanii wymaga zgody osób, do których są one kierowane. To na firmie promującej się w ten sposób spoczywa obowiązek udowodnienia, że udzielone zgody były w pełni świadome.
Direct marketing jest rozwiązaniem znacznie droższym od działań przeprowadzanych chociażby w Internecie. Co więcej, nie można go zastosować w przypadku każdego produktu czy usługi. Trzeba pamiętać o tym, że aby był w pełni skuteczny, nie należy ograniczać się do pojedynczej wysyłki, lecz nastawić się na systematyczność takich aktywności.
Aby mieć pewność, że działania z zakresu marketingu bezpośredniego przyniosą wymierny efekt, warto o pomoc w tym zakresie poprosić profesjonalną agencję. Direct mailing obejmuje między innymi druk oraz personalizację dokumentów, kopertowanie z wykorzystaniem specjalistycznych maszyn (alternatywą bywa niekiedy foliowanie), sortowanie, szeroko pojętą logistykę (chodzi tutaj o transport i dostawę materiałów czy zarządzanie stanami magazynowymi), nadawanie przesyłek oraz obsługę zwrotów (przyjmowanie, rejestrowanie oraz raportowanie zwrotów).
Do zrobienia jest zatem sporo i właśnie dlatego wiele firm decyduje się na oddelegowanie tych zadań zewnętrznemu wykonawcy. W ten sposób można skupić się na merytorycznej stronie przekazu, na czym zyskuje cała prowadzona kampania.