Reklama nie musi być pełna słów, aby przekazała wiele. W zasadzie nie potrzebuje słów w ogóle. W swojej serii wzruszających spotów udowodniło to Allegro.
Już od kilku lat Allegro regularnie wypuszcza spoty, spośród których każdy opowiada odrębną historię opartą na emocjach i relacjach rodzinnych. Największy sukces zdecydowanie odniosła świąteczna reklama „English for beginners”.
Reklama świąteczna z 2016 roku opowiada historię dziadka, który – aby porozumieć się z wnuczką wychowywaną poza granicami Polski – decyduje się na zakup kursu angielskiego i intensywną naukę. Spot budzi prawdziwe wzruszenie, ponieważ bazuje na relacjach rodzinnych i emocjach. Dodatkowym jego atutem jest także realny kontekst i osadzenie reklamy w polskich realiach: wielu Polaków wyjechało przecież na przestrzeni lat za granicę, aby poprawić jakość swojego życia.
„English for beginners” został zauważony przez media krajowe oraz zagraniczne i – jako jeden z trzech spotów Allegro – zajął podium na polskiej liście YouTube Ads Leaderboard 2016, jako najchętniej oglądana reklama. Dziś dzieło Agencji Bardzo ma już ponad 18 mln wyświetleń.
Kolejna reklama platformy, na którą wielu zwróciło uwagę, to spot z cyklu „Czego szukasz?”. Hasło przewodnie bezpośrednio nawiązuje do charakterystycznego pytania, które pojawia się w pasku wyszukiwarki Allegro. W tym wypadku realizatorzy postawili nie tylko na wzruszenia, ale także poczucie humoru. Reklama przedstawia historię rodzącej się pasji małej dziewczynki, której marzeniem jest gra na gitarze. Jej tata postanawia pomóc córce w rozwoju i zamawia na Allegro pierwszą gitarę. Kolejne sceny pokazują dalszy rozwój talentu dziecka. Elementy humorystyczne, takie jak zirytowani grą na gitarze sąsiedzi, zaniepokojeni policjanci, którzy przejeżdżają obok domu, czy wreszcie mama nosząca słuchawki tłumiące dźwięki dodały reklamie ciepłych emocji. Choć nic nie jest powiedziane wprost i spot opiera się na krótkiej historii fabularnej, w głowie odbiorcy pozostaje komunikat: Allegro pomaga rozwijać talenty.
W marcu 2017 Allegro wypuściło reklamę, która z małym wyprzedzeniem przypomniała wszystkim zapominalskim o zbliżającym się Dniu Matki. Spot zrealizowany został w nieco baśniowym klimacie i przedstawia mamę, która stara się uszyć swojej córce idealny strój na bal przebierańców. Żadna propozycja nie zyskuje jednak aprobaty dziewczynki. W końcu dziewczynka postanawia wziąć sprawy w swoje ręce i – z pomocą mamy – zamawia na Allegro zwykłą czerwoną sukienkę. Dopiero pod koniec okazuje się, że podobną miała na sobie mama dziewczynki na rodzinnej fotografii, a dziewczynka chciała być właśnie taka, jak ona. Reklama pokazuje prawdziwe emocje i sytuacje, z którymi wiele osób może się utożsamić (np. sytuacja, kiedy staramy się dogodzić swojemu dziecku i poświęcamy na to swój czas oraz zaangażowanie; co ważne: misja ta nie zawsze kończy się powodzeniem).
Co łączy te (oraz pozostałe spoty) Allegro? Jakie są ich mocne punkty?
Przedstawione w reklamach historie intrygują i budzą napięcie odbiorcy. Dzięki temu, że nie są oczywiste, dają widzom chwile na własne domysły i interpretacje. To angażuje.
Widzimy codzienne sytuacje, ze wszystkimi ich blaskami i cieniami. Konsumenci już dawno przestali oczekiwać od marketingu perfekcji, dlatego chętniej oglądają sytuacje, z którymi mogą się utożsamić. Szczery przekaz jest dziś absolutną podstawą.
Podczas, gdy reklama coraz częściej sprowadza się do 30-sekundowego spotu, reklamy Allegro opowiadają historię. To właśnie one powodują, że przekaz marketingowy jest nienachalny i „przemyca” przesłanie marki między wierszami pięknych, rodzinnych scen. Storytelling był w tym przypadku zdecydowanie jednym z kluczy do sukcesu.
Wzruszają, śmieszą, ciekawią. Mówią o relacjach i o tym, co porusza nas w środku.
W ten sposób Allegro udowodniło, że reklama nie potrzebuje słów, aby pozostawić wrażenie i zostać w sercach odbiorców na dużo dłużej.