Jak skutecznie stworzyć personal branding? Cz. 1 Od trzody chlewnej do Twittera

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Personal branding – czyli marka osobista. Mówiąc najprościej, personal branding to profesjonalna reputacja. Jest to sposób, w jaki decydujesz się zachowywać, komunikować oraz ukazywać swoją karierę i umiejętności (J. Malinowska-Parzydło).

To moja krowa, nie Twoja

Samo pojęcie brandingu było znane naszej ludzkości już w XVI wieku. Właściciele trzody chlewnej wpadli na pomysł oznaczania swojego bydła za pomocą nadpalania znaków rozpoznawczych na ich skórze, na wypadek gdyby się zgubiły, bądź gdyby ktoś pokusił się o kradzież. Każde takie logo musiało być proste, unikalne, a zarazem szybkie do odczytania. Co ciekawe, samo słowo brand pochodzi od staronordyckiego brandr, co oznacza: nadpalać. 

Statki towarowe i drewniane skrzynie

Wraz z wybuchem rewolucji przemysłowej wzrosło zapotrzebowanie na transport towarów drogą morską. Najszybszym sposobem na znakowanie towarów było wypalanie znaków rozpoznawczych towarów na skrzyniach – brzmi znajomo?

Z biegiem czasu oznaczenia stały się nie tylko symbolami przynależności do danego właściciela, ale też symbolem jakości i trwałości. Właściciele najlepiej postrzeganych marek mogli ubiegać się o wyższą cenę swoich produktów niż konkurencja. Pokłosiem tego było wprowadzenie w 1870 r. prawa, które umożliwiało ustalenie własnego znaku towarowego, chroniąc wytwórców przed sfabrykowaniem ich produktów.

Propaganda kuzyna Freuda

W 1928 r. Edward Bernays, uznawany dzisiaj za pioniera public relations oraz psychologii tłumu, opublikował dzieło pt. „Propaganda”. Bernays był zdania, że ludzie kojarzą produkty z konkretnymi ideami oraz emocjami, które wiążą się z posiadaniem samego produktu. To w tej myśli miały źródło jego słynne kampanie reklamowe, jak np. „Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia” czy też słynne feministki, palące papierosa w trakcie manifestacji (przypominamy, że w latach 20. palenie papierosów przez kobiety było tematem tabu, które zostało przełamane dopiero przez kampanię Bernaysa).

Co personal branding oznacza dla Ciebie i Twojej firmy?

Poznając zarys historyczny koncepcji brandingu, na pewno jest łatwiej zrozumieć, że marki często wpływają na zachowania społeczne, a o tym, czy osiągną sukces, czy nie, decyduje jak bardzo i czy w ogóle „nadpalą” swój znak handlowy w naszej podświadomości. To właśnie jest sedno budowania skutecznego personal brandingu.

Jak to zrobić? 

Żeby skutecznie rozpocząć promowanie własnej marki i – co za tym idzie – siebie, warto poświęcić czas na zastanowienie się, jakie są nasze atuty i umiejętności, którymi chcemy obdarować naszych przyszłych klientów. Zróbmy więc mały krok do tyłu i całkiem na poważnie spróbujmy odpowiedzieć sobie na fundamentalne pytania:

  • Co wyróżnia mnie od pozostałych?

Czyli jakie są Twoje atuty, pasje? Innymi słowy: gdybyś zwolnił się teraz z pracy, to za jakimi Twoimi cechami ludzie tęskniliby najbardziej?

  • Jak mnie widzą inni?

Co sprawia, że jesteś tym, kim jesteś i co definiuje, że możesz być niezastąpiony? Warto zapytać kilka osób o szczerą i krytyczną ocenę. Taka diagnoza pomoże nam uświadomić, w czym jesteśmy mocni, a nad czym powinniśmy pracować.

  • Jakie są Twoje cele?

Gdzie chciałbyś być za pół roku, rok, 5 lat albo 10? Często podczas takiej mentalnej symulacji zdajemy sobie sprawę, że kompletnie nigdy o tym nie myśleliśmy. Warto wyruszyć w taką podróż w przyszłość, bo zdefiniowane cele znacznie ułatwią tworzenie przekazu dla wybranej grupy docelowej.

Zdj. główne: Andrew Neel/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*