Artykuł sponsorowany
Strategia marki to prawdziwy fundament wszystkich działań brandingowych i promocyjnych. Jak ją jednak zbudować? Z czego składa się strategia marki? Wyjaśniamy, czym dokładnie jest strategia marki, przedstawiamy najbardziej pożądane cechy dobrej strategii oraz podpowiadamy, jak zacząć jej budowanie.
Warto zacząć od dokładnego wyjaśnienia, czym tak konkretnie jest strategia marki. Jest to swoisty fundament, który stanowi podstawę wszystkich działań marki – zarówno marketingowych, jak i komunikacyjnych. Skupia się na kreowaniu wizerunku oraz determinuje, w jaki sposób jest tworzona marka.
Co powinna zawierać strategia marki? Jej najważniejsze elementy to między innymi misja i wizja marki, wartości, które brand za sobą niesie, grupy docelowe odbiorców, archetyp marki oraz dokładny opis jej cech, sposób i styl komunikacji marki, identyfikacja wizualna oraz nazwa marki, a także różne kierunki rozwoju.
Pamiętaj, że nawet najprostsza strategia marki znacząco pomoże Ci w rozwijaniu jej. Dzięki niej będziesz w stanie podjąć konkretne działania mające na celu zwiększanie świadomości marki wśród konsumentów, co ma niezwykle duży wpływ zarówno na budowanie marki produktów lub usług, jak i na budowanie marki osobistej.
Tworzenie strategii marki opiera się przede wszystkim na zadaniu sobie kilku pytań o Twojej działalności, grupie docelowej itd. Wymaga także nieco głębszej analizy wartości Twojej firmy.
Planując strategię marki, musisz przede wszystkim jasno i konkretnie zdefiniować swoje produkty, ich kategorię rynkową i konkurencję. Zastanów się także, kto jest odbiorcą docelowym Twojej marki. Pomyśl, jaki ma styl życia, jakie wartości wyznaje, jak się zachowuje. Możesz też postarać się spersonifikować markę i zastanowić się, kim by była, gdyby była człowiekiem – to również wiele powie Ci o samej marce. Zdefiniuj także, jakie konkretnie emocje ma wzbudzać marka wśród swoich odbiorców. Pamiętaj także, że marka ma swój cykl życia. Uwzględnij go w planowaniu strategii oraz podczas określania kierunków rozwoju marki.
Niektóre firmy radzą sobie z wypracowaniem strategii marki lepiej, a inne gorzej. Jak więc skutecznie zbudować strategię?
Pamiętaj, że strategia powinna być przede wszystkim jasna, prosta i konkretna. Unikaj kluczenia i „rozmytych” treści. Powinna być ona bardzo dokładna, ale jednocześnie zrozumiała dla każdego odbiorcy.
Strategia powinna być także dopasowana do samej marki. Podpatrywanie pomysłów na strategię u innych nie jest najlepszym tropem. Jeśli zależy Ci na wyjątkowości i unikalności, to dopasuj strategię tylko i wyłącznie do potrzeb i możliwości Twojej marki.
Co ważne, dobra strategia powinna opisywać to, co dzieje się tu i teraz oraz uwzględniać plany i kierunki na najbliższą przyszłość. Nie planuj na 10 lat do przodu, ani nie tkwij w przeszłości – strategia marki powinna być jak najbardziej aktualna.
Zdjęcie główne: pexels.com/Pixabay