Nie jest tajemnicą, że praca w agencji reklamowej nie jest dla każdego. To branża, która wymaga wszechstronności i orientowania się we wszystkim, co aktualnie ważne.

Obowiązki mogą obejmować więc nie tylko tradycyjny marketing, ale też projektowanie stron internetowych, stosowanie zasad SEO, znajomość mediów społecznościowych i pisanie tekstów sprzedażowych.

Talent, doświadczenie i umiejętności to jedno. Jednak jakie kompetencje miękkie mogą okazać się niezbędne?

1. Szybka adaptacja

Praca w agencji reklamowej przypomina trochę pracę aktora. Wyobraź sobie, że po wykonanej sztuce, w której grałeś średniowiecznego barda z XVI wieku, musisz się nauczyć kompletnie nowego dialogu, w którym jesteś księdzem na plebanii w podkarpackiej wsi. Nowe emocje, nowy język, nowa audiencja oraz kompletnie nowy wachlarz emocji towarzyszący projektowi – to standard pracy w agencjach reklamowych.

Mężczyzna czytający książkę
(fot. Austin Distel, źródło: unsplash.com)

Nie możesz bać się nowych, niezbadanych terytoriów. Bycie na bieżąco z otaczającym światem, świadomość tego, jak różni są klienci i jak bardzo dynamicznie rynek się zmienia, pomogą Ci w szybkiej adaptacji do nowych warunków.

2. Pokora i prostota

Musisz być otwarty na krytykę i nie przywiązywać się do tworzonych przez siebie treści, gdyż mogą zostać one w ostatniej chwili zmienione bądź odrzucone. Rozwój w tej branży jest często definiowany przez umiejętność łamania narzuconego scenariusza.

Obok pokory warto wspomnieć prostotę, rozumianą jako częściowe odrzucenie własnych gustów i preferencji, na rzecz skupienia się na odbiorcy. Twórz zrozumiałe treści, skonstruuj łatwe zdania i używaj prostych słów. Pamiętaj, że najlepsze kampanie reklamowe świata są zrozumiałe dla wszystkich. Just do it!

3. Głód wiedzy

Mężczyzna czytający książkę na kanapie
(fot. Austin Distel, źródło: unsplash.com)

Jak to powiedział kiedyś Platon:

Wiedza jest drugim Słońcem dla ludzi

Nigdy nie osiadaj na laurach, choćbyś myślał, że przeczytałeś więcej, niż mogło pomieścić się w Bibliotece Aleksandryjskiej. Pamiętaj że uczysz się nie tylko po to, aby poradzić sobie w tej branży, ale też po to, żeby odróżnić się od tysiąca innych marketerów.

4. Osobowość showmana

Musisz być też trochę showmanem. Może to zabrzmieć nieco absurdalnie: podpunkt drugi mówi w końcu o pokorze. Nie chodzi jednak o narcyzm czy ślepe zapatrzenie we własne projekty.

Cyrkowiec na arenie
(fot. Mark Williams, źródło: unsplash.com)

Staraj się być dla ludzi, zabawiać ich i urozmaicić im czas. Jeśli czytają Twój tekst, odwdzięcz się czymś ciekawym, co ich zaskoczy lub pozwoli zabłysnąć na spotkaniu towarzyskim. Nie bój się wplatać metafor, przysłów czy śmiesznych anegdot. Puszczaj oczko do swoich odbiorców i stań się im bliższy.

5. Dyscyplina

Praca kreatywna nie jest łatwa i trudno włożyć ją w sztywne ramy czasowe. Tym bardziej ciężko jest znaleźć w sobie wenę na zawołanie, gdy goni Cię deadline.

Żeby uniknąć gorączkowej bieganiny i rezygnacji z jakości pracy na rzecz „jakoś to będzie”, rozpocznij pracę nad projektem wystarczająco wcześnie, aby mieć czas na powrót do pomysłu ze świeżą głową i wprowadzenie ewentualnych zmian.

6. Trzymanie ręki na pulsie

Ludzie, którzy odnoszą sukcesy w świecie marketingu cyfrowego, są z natury ciekawi. Często są skłonni spróbować czegoś nowego, aby przetestować i zobaczyć, jak to działa. Nie boją się porażki i akceptują proces uczenia się, który nieodłącznie się z nią wiąże.

Zegarek elektroniczny na dłoni
(fot. Luke Chesser, źródło: unsplash.com)

Aby odnieść sukces w dzisiejszej branży marketingowej, musisz mieć naturalną jej ciekawość, śledzić wewnętrzne newsy i uczyć się od najlepszych.

7. Analityczny umysł

Skuteczny pracownik agencji reklamowej musi posiadać analityczny umysł. Jest mnóstwo danych, które muszą zostać przetworzone w ramach każdej kampanii marketingowej lub projektu – od raportów z badań po statystyki i współczynniki klikalności.

To właśnie Ty musisz zebrać je w całość i wyciągnąć odpowiednie wnioski. Posiadanie analitycznego umysłu na pewno ułatwi Ci przetwarzanie dużej ilości informacji i wykorzystanie zdobytej wiedzy w przyszłych projektach lub kampaniach.

Zdjęcie główne artykułu: fot. Austin Distel, źródło: unsplash.com

Zostaw komentarz
Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *