Artykuł sponsorowany

Reklama dźwignią handlu. Chyba każdy choć raz usłyszał to hasło. Pewnym jest, że – zwłaszcza w obecnych czasach – bez dobrej promocji trudno będzie wystartować z nawet najlepiej prosperującym biznesem.

Jednak przed rozpoczęciem kampanii reklamowej warto dobrze zastanowić się, jak ją zaplanować – zwłaszcza pod kątem budżetu. Dziś podpowiemy, na co należy zwrócić szczególną uwagę, rozpoczynając planowanie promocji swojego projektu.

Dobierz grupę docelową

Grupa uśmiechniętych ludzi
(fot. Brooke Cagle, źródło: unsplash.com)

Przed rozpoczęciem kampanii promocyjnej trzeba przede wszystkim zastanowić się, kim jest osoba, która ma stać się naszym potencjalnym klientem. Innymi ścieżkami trafimy bowiem dzisiaj do seniorów, a innymi do młodzieży. Osoby, które na co dzień korzystają z Internetu, możemy zainteresować swoim produktem np. reklamą na Facebooku czy Instagramie, a także poprzez remarketing, który obecnie jest bardzo popularną formą promocji. Jeśli chcemy z kolei dotrzeć do osób, które nie są stałymi użytkownikami sieci, warto zainwestować w reklamę w prasie, telewizji czy bilbord reklamowy.

Ważne jest też, jak daleki zasięg ma mieć kampania. Zdecydowanie niższe koszty poniesiemy przy ogłaszaniu informacji o otwarciu restauracji w swojej miejscowości, umieszczając tę wiadomość w lokalnej gazecie, a wyższe, chcąc promować swoją usługę na cały kraj, na przykład poprzez spot reklamowy, nadawany w popularnym radiu czy telewizji.

Zaplanuj swoje cele czasowe

Dłoń z zegarkiem na laptopie
(fot. Brad Neathery, źródło: unsplash.com)

Oprócz określenia potencjalnych odbiorców, warto również zaplanować czas reklamy – i nie mowa tu o emisji spotu, ale o terminie, w którym chcemy uzyskać konkretny efekt sprzedażowy.

Jeśli jesteśmy producentami kosmetyków do opalania, to oczywistym jest, że największy ruch w naszej branży przypada na wakacje, więc w okresie wiosenno-letnim warto będzie przeznaczyć na promocję więcej niż zimą. Z kolei jeśli dopiero rozkręcamy swój interes i chcemy pozyskać jak najwięcej klientów na start, warto zainwestować w dobry marketing od początku, aby jak najszybciej zyskać stałe grono miłośników swoich usług.

Przeznacz, ile możesz

Złota skarbonka
(fot. Guido Mieth / DigitalVision / Getty Images)

Może brzmi to dość ryzykownie, ale metoda AYCA (od ang. all you can afford) to jedna z najpopularniejszych strategii przy planowaniu promocji. W tym przypadku nie jest konieczne dobre rozpoznanie rynku konkurencji, ale to, ile firma jako jednostka może maksymalnie przeznaczyć na swoją reklamę.

Taką metodę warto zastosować zwłaszcza w przypadku małych, zaledwie początkujących biznesów. Każdy nowy klient to pewny zysk, więc na samym starcie warto zainwestować, by szybko poczuć płynące korzyści. Kiedy produkt lub marka zacznie już na siebie zarabiać, warto wyznaczyć konkretny procent z przychodu, który regularnie przeznaczony zostanie na promocję.

Wyprzedź konkurencję

Mężczyzna analizujący statystyki na tablecie
(fot. Adeolu Eletu, źródło: unsplash.com)

Niejeden przedsiębiorca z pewnością staje przed dylematem, w jaki sposób przedstawić swój projekt potencjalnym klientom, skoro na rynku znajduje się już i tak niemała konkurencja. Warto wtedy dobrze poznać działania podobnych przedsiębiorstw i zadziałać ich bronią, przeznaczając jednak na reklamę jeszcze większe fundusze. To tak zwany benchmark marketing. Dzięki niemu przyciągniemy nowych klientów samą obecnością na rynku reklamowym – jeśli będzie nas na nim więcej niż samych konkurentów. To skuteczna metoda, która najlepsze efekty przynosi w momencie, gdy dobrze ją zaplanujemy.

Planowanie budżetu może być łatwiejsze niż się wydaje. Warto jednak podejść do tego tematu z dobrym rozeznaniem zarówno własnych potrzeb, jak i działań konkurentów. A to już pierwszy krok do sukcesu!

Zdjęcie główne artykułu: fot. NORTHFOLK, źródło: unsplash.com

Zostaw komentarz
Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *