Gotowe sklepy internetowe mają w sieci wielu przeciwników, ale obecnie starają się zapewniać partnerom coraz więcej możliwości. Czy warto się na nie zdecydować? I jak wybrać najlepszą opcję?

O właściwym wyborze gotowej platformy sprzedażowej

Sprzedawcy internetowi, stawiający w sieci pierwsze kroki, z reguły są zdezorientowani podczas rozwijania swojego biznesu. Na początku muszą wybierać między gotowym szablonem, a bardziej spersonalizowaną ścieżką e-commerce.

W obiegowej opinii gotowe sklepy internetowe nie mają najlepszej renomy. Wiele osób twierdzi, że – o ile sprawdzają się one w przypadku niewielkich działalności – obsługiwanie dużego ruchu w takiej formule jest szalenie uciążliwe, jeśli nie niemożliwe. Te silnie negatywne głosy są jednak nieco przesadzone. Warto pamiętać przede wszystkim, że obie opcje różnią się od siebie pod względem przetwarzania, pełnionej funkcji i wyników.

Zakupy online na tablecie
(fot. Brooke Lark, źródło: unsplash.com)

Z jednej strony, wybór gotowego rozwiązania rzeczywiście wiąże się z pewnymi ograniczeniami i nie zapewnia unikalności, z drugiej jednak spersonalizowany sklep, mimo iż pod względem funkcjonalności wychodzi na prowadzenie, nie zapewnia tak wielu udogodnień i ułatwień na starcie.

Checklista – sprawdź te rzeczy, nim zdecydujesz

Rynek e-commerce jest niezwykle zróżnicowany i wdarł się już praktycznie w każdą sferę sprzedaży. Każda z nich ma jednak swoje subtelności i charakterystyczne punkty. Inaczej prowadzona będzie platforma do sprzedaży elektroniki, a inaczej ta z modą. Same portale e-commerce są logicznie podobne, ale istnieje kilka kluczowych elementów, na które każdy powinien zwrócić uwagę, chcąc dokonać jak najlepszego wyboru.

1. Funkcjonalność

Większość zarzutów pod adresem oprogramowania abonamentowego dotyczy trudności w pozycjonowaniu sklepów, które są o nie oparte, a przecież to właśnie nasza widoczność w sieci jest jednym z filarów sukcesu.

W sklepie nie może zatem zabraknąć takich funkcji jak automatyczne tworzenie przyjaznych linków, inteligentna obsługa nieistniejących linków, proponująca klientom podobne produkty do tych, które wybrali. Ważna jest również sekcja blogowa oraz meta tagi.

2. Stały abonament

Laptop i karty płatnicze
(fot. Dylan Gillis, źródło: unsplash.com)

Ceny abonamentów oferowane przez różne platformy zazwyczaj nie różnią się między sobą aż tak bardzo. Warto jednak zwrócić uwagę na dodatkowe opłaty, poprzez które portal może ograniczać nasze zyski.

Najpopularniejszą z nich jest prowizja od sprzedaży, obowiązująca chociażby na Allegro. Zaczynając swoją przygodę z e-commerce, warto rozejrzeć się za platformą, która będzie wolna od dodatkowych kosztów.

3. Wysokiej klasy support

Na wybór gotowej platformy decydujemy się często dlatego, że nie mamy zbyt dużego doświadczenia i liczymy się z potencjalnymi problemami, które mogą pojawić się na naszej biznesowej drodze. Z tego względu tak ważne jest, aby platforma oferowała profesjonalną pomoc w zakresie jej obsługi.

Warto zatem zwrócić uwagę np. na to w jakich godzinach możemy kontaktować się z supportem i czy platforma udostępnia materiały pomocnicze, ułatwiające w miarę bezbolesną konfigurację systemu.

4. Automatyzacja i integracja systemu

Witryna sklepu online
(fot. Igor Miske, źródło: unsplash.com)

W przypadku prowadzenia sprzedaży online, korzystanie z systemów zewnętrznych jest koniecznością. Chodzi tutaj między innymi o sposoby płatności za zamówienia oraz o wybór firmy kurierskiej doręczającej przesyłkę.

Dla zapewnienia klientom optymalnego doświadczenia, dobrze aby oferta nie różniła się od sklepów konkurencyjnych i była możliwie jak najbardziej szeroka, dlatego wybrana przez nas platforma musi posiadać integrację z systemami zewnętrznymi. Dodatkowo, aby nie musieć czuwać nad każdym elementem procesu sprzedaży, warto zainteresować się stopniem zautomatyzowania poszczególnych etapów zakupu, np. pobieraniem produktów z hurtowni lub zakończeniem sprzedawania danych przedmiotów.

5. Ilość klientów i ich zadowolenie

Zanim podejmiemy decyzję o wykupieniu abonamentu na danym portalu, warto rozejrzeć się po przykładowych sklepach przez niego obsługiwanych oraz zebrać dane od losowych konsumentów. Wybór platformy, na której obserwujemy relatywnie duży lub wzrastający ruch, świadczyć może o tym, że dobrze się ona rozwija oraz cieszy się zaufaniem. Aby się upewnić, wystarczy skontaktować się z użytkownikami określonego rozwiązania i zasięgnąć ich opinii.

Osoba robiąca zakupy online
(fot. rupixen.com, źródło: unsplash.com)

Powyższe kroki to jednak tylko absolutne podstawy. Przy wyborze platformy musimy bowiem pamiętać również o specyfice naszej branży i jej indywidualnych potrzebach.

Zdjęcie główne artykułu: fot. Andrew Neel, źródło: unsplash.com

Zostaw komentarz
Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *