Jak stworzyć idealny dział marketingu?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Niezależnie od wielkości firmy dość często się zdarza, że marketingowiec wykonuje obowiązki kilku specjalistów jednocześnie – odpowiada za tworzenie kampanii reklamowych i optymalizację SEO, pisanie i dystrybucję treści, leady i social media. 

Ta wielozadaniowość nie pozwala osiągnąć prawdziwego sukcesu w żadnej z dziedzin marketingu i prowadzi do szybkiego wypalenia pracownika. Pozorna oszczędność budżetu nie przynosi żadnych korzyści, a dział marketingu nie spełnia swojego zadania. Jak to zmienić?

Kto powinien znaleźć się w Twoim dziale marketingu?

Nawet najlepszy specjalista nie wykona pracy za wszystkich, dlatego dział marketingu nie może składać się z jednej osoby. Wielkość i skład zespołu powinny być podyktowane potrzebami samej firmy, ale podstawowo muszą znaleźć się w nim:

  • leader działu – osoba, która definiuje strategię marketingową i monitoruje wskaźniki efektywności, koordynuje pracę zespołu, poszukuje nowych kanałów komunikacji itd.;
  • copywriter – osoba odpowiedzialna za tworzenie treści reklamowych, blogowych, postów w social mediach itp.;
  • grafik – osoba tworząca wizualne elementy wizerunku marki, a także kampanii marketingowych, materiałów reklamowych, strony internetowej czy kont w mediach społecznościowych;
  • webmaster – osoba zajmująca się prowadzeniem, rozwojem i optymalizacją strony internetowej firmy;
  • narzędziowiec – osoba obsługująca niezbędne narzędzia reklamowe, medialne i te do tworzenia contentu, np. wideo.

Może się okazać, że Twój dział marketingu potrzebuje kilku copywriterów lub narzędziowców. Musisz ocenić to sam na podstawie ilości zadań i pracy. Z czasem niezbędne będzie znalezienie dodatkowych specjalistów np. z zakresu content marketingu, e-mail marketingu, social media marketingu, SEO czy storytellingu – wszystko zależy od tego, w jakich obszarach chcesz promować swoją firmę, produkt lub usługę.

3 etapy budowania efektywnego działu marketingu

Etap 1: określenie celów

Rzymski filozof stoicki Lucjusz Seneka powiedział: „Kiedy statek nie wie, do którego portu zmierza, żaden wiatr nie będzie sprzyjał”. Tak jest też w biznesie: niezwykle ważne jest, aby zrozumieć, w jakim kierunku zmierzasz i co chcesz osiągnąć. Gdy określisz swoje cele, łatwiej Ci będzie wybrać odpowiednie narzędzia do ich realizacji, a przede wszystkim stworzyć plan krok po kroku, jakie zadania musi wykonywać przyszły dział marketingu.

Etap 2: wypisanie zadań i KPI dla każdego stanowiska

Zainwestuj w pisanie KPI – to pozwoli Ci zaoszczędzić czas i pieniądze w przyszłości. Dzięki temu pracownik zrozumie, czego się od niego oczekuje, a kierownik – jakich wyników może się spodziewać.

Opis stanowiska powinien składać się z 5 sekcji:

  • informacji ogólnych (nazwisko, tytuł, stanowisko itp.);
  • zadań;
  • zakresu obowiązków;
  • KPI – kluczowych wskaźników wydajności;
  • pożądanych cech osobistych pracownika.

Na tej podstawie możesz określić bazowy skład swojego zespołu marketingowego i zdecydować, czy warto zatrudnić specjalistów na etat, a może na dany moment lepiej skorzystać z usług freelancera lub firmy zewnętrznej.

Etap 3: budowanie zespołu

Na tym etapie musisz rozważyć wszystkie dostępne na rynku możliwości – oprócz stworzenia stanowisk w samej firmie, możesz też poszukać niezależnych specjalistów lub podpisać umowę z agencją marketingową. Określ swoje możliwości finansowe, a także kryteria wyboru pracownika, freelancera czy agencji i na tej podstawie znajdź optymalne rozwiązanie.

Zdj. główne: Merakist/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*