Strategia marki to prawdziwy fundament wszystkich działań brandingowych i promocyjnych. Jak ją jednak zbudować? Z czego składa się strategia marki? Wyjaśniamy, czym dokładnie jest strategia marki, przedstawiamy najbardziej pożądane cechy dobrej strategii oraz podpowiadamy, jak zacząć jej budowanie.
Strategia marki – czym jest?
Warto zacząć od dokładnego wyjaśnienia, czym tak konkretnie jest strategia marki. Jest to swoisty fundament, który stanowi podstawę wszystkich działań marki – zarówno marketingowych, jak i komunikacyjnych. Skupia się na kreowaniu wizerunku oraz determinuje, w jaki sposób jest tworzona marka.
Co powinna zawierać strategia marki? Jej najważniejsze elementy to między innymi misja i wizja marki, wartości, które brand za sobą niesie, grupy docelowe odbiorców, archetyp marki oraz dokładny opis jej cech, sposób i styl komunikacji marki, identyfikacja wizualna oraz nazwa marki, a także różne kierunki rozwoju.
Pamiętaj, że nawet najprostsza strategia marki znacząco pomoże Ci w rozwijaniu jej. Dzięki niej będziesz w stanie podjąć konkretne działania mające na celu zwiększanie świadomości marki wśród konsumentów, co ma niezwykle duży wpływ zarówno na budowanie marki produktów lub usług, jak i na budowanie marki osobistej.
Jak zbudować strategię marki?
Tworzenie strategii marki opiera się przede wszystkim na zadaniu sobie kilku pytań o Twojej działalności, grupie docelowej itd. Wymaga także nieco głębszej analizy wartości Twojej firmy.
Planując strategię marki, musisz przede wszystkim jasno i konkretnie zdefiniować swoje produkty, ich kategorię rynkową i konkurencję. Zastanów się także, kto jest odbiorcą docelowym Twojej marki. Pomyśl, jaki ma styl życia, jakie wartości wyznaje, jak się zachowuje. Możesz też postarać się spersonifikować markę i zastanowić się, kim by była, gdyby była człowiekiem – to również wiele powie Ci o samej marce. Zdefiniuj także, jakie konkretnie emocje ma wzbudzać marka wśród swoich odbiorców. Pamiętaj także, że marka ma swój cykl życia. Uwzględnij go w planowaniu strategii oraz podczas określania kierunków rozwoju marki.
Cechy dobrej strategii marki
Niektóre firmy radzą sobie z wypracowaniem strategii marki lepiej, a inne gorzej. Jak więc skutecznie zbudować strategię?
Pamiętaj, że strategia powinna być przede wszystkim jasna, prosta i konkretna. Unikaj kluczenia i „rozmytych” treści. Powinna być ona bardzo dokładna, ale jednocześnie zrozumiała dla każdego odbiorcy.
Strategia powinna być także dopasowana do samej marki. Podpatrywanie pomysłów na strategię u innych nie jest najlepszym tropem. Jeśli zależy Ci na wyjątkowości i unikalności, to dopasuj strategię tylko i wyłącznie do potrzeb i możliwości Twojej marki.
Co ważne, dobra strategia powinna opisywać to, co dzieje się tu i teraz oraz uwzględniać plany i kierunki na najbliższą przyszłość. Nie planuj na 10 lat do przodu, ani nie tkwij w przeszłości – strategia marki powinna być jak najbardziej aktualna.
Zdjęcie główne: pexels.com/Pixabay
Zostaw komentarz