Jak zbudować strategię marki?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Strategia marki to prawdziwy fundament wszystkich działań brandingowych i promocyjnych. Jak ją jednak zbudować? Z czego składa się strategia marki? Wyjaśniamy, czym dokładnie jest strategia marki, przedstawiamy najbardziej pożądane cechy dobrej strategii oraz podpowiadamy, jak zacząć jej budowanie.

Strategia marki – czym jest?

Warto zacząć od dokładnego wyjaśnienia, czym tak konkretnie jest strategia marki. Jest to swoisty fundament, który stanowi podstawę wszystkich działań marki – zarówno marketingowych, jak i komunikacyjnych. Skupia się na kreowaniu wizerunku oraz determinuje, w jaki sposób jest tworzona marka. 

Co powinna zawierać strategia marki? Jej najważniejsze elementy to między innymi misja i wizja marki, wartości, które brand za sobą niesie, grupy docelowe odbiorców, archetyp marki oraz dokładny opis jej cech, sposób i styl komunikacji marki, identyfikacja wizualna oraz nazwa marki, a także różne kierunki rozwoju. 

Pamiętaj, że nawet najprostsza strategia marki znacząco pomoże Ci w rozwijaniu jej. Dzięki niej będziesz w stanie podjąć konkretne działania mające na celu zwiększanie świadomości marki wśród konsumentów, co ma niezwykle duży wpływ zarówno na budowanie marki produktów lub usług, jak i na budowanie marki osobistej.

Jak zbudować strategię marki?

Tworzenie strategii marki opiera się przede wszystkim na zadaniu sobie kilku pytań o Twojej działalności, grupie docelowej itd. Wymaga także nieco głębszej analizy wartości Twojej firmy.

Planując strategię marki, musisz przede wszystkim jasno i konkretnie zdefiniować swoje produkty, ich kategorię rynkową i konkurencję. Zastanów się także, kto jest odbiorcą docelowym Twojej marki. Pomyśl, jaki ma styl życia, jakie wartości wyznaje, jak się zachowuje. Możesz też postarać się spersonifikować markę i zastanowić się, kim by była, gdyby była człowiekiem – to również wiele powie Ci o samej marce. Zdefiniuj także, jakie konkretnie emocje ma wzbudzać marka wśród swoich odbiorców. Pamiętaj także, że marka ma swój cykl życia. Uwzględnij go w planowaniu strategii oraz podczas określania kierunków rozwoju marki.

Cechy dobrej strategii marki

Niektóre firmy radzą sobie z wypracowaniem strategii marki lepiej, a inne gorzej. Jak więc skutecznie zbudować strategię? 

Pamiętaj, że strategia powinna być przede wszystkim jasna, prosta i konkretna. Unikaj kluczenia i „rozmytych” treści. Powinna być ona bardzo dokładna, ale jednocześnie zrozumiała dla każdego odbiorcy. 

Strategia powinna być także dopasowana do samej marki. Podpatrywanie pomysłów na strategię u innych nie jest najlepszym tropem. Jeśli zależy Ci na wyjątkowości i unikalności, to dopasuj strategię tylko i wyłącznie do potrzeb i możliwości Twojej marki.

Co ważne, dobra strategia powinna opisywać to, co dzieje się tu i teraz oraz uwzględniać plany i kierunki na najbliższą przyszłość.  Nie planuj na 10 lat do przodu, ani nie tkwij w przeszłości – strategia marki powinna być jak najbardziej aktualna. 

Zdjęcie główne: pexels.com/Pixabay

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*