Reklama stanowi ekspozycję Twoich usług i produktów oraz pomaga odróżnić Cię od konkurencji.  Koszty reklamy mogą być przytłaczające, w szczególności dla małych firm w dzisiejszej dobie kryzysu. Przyjrzyjmy się sposobom na to,  jak nie stracić zainteresowania klientów i skupić się na efektywności oraz obniżeniu kosztów.

1. Bądź digital

Według danych GUS, dostęp do Internetu w Polsce w 2019 roku posiadało 86,7% gospodarstw domowych i było to o 2,5 punktów procentowych więcej niż w roku poprzednim. To dobra wiadomość. Dlaczego?

Koszty tradycyjnej kampanii reklamowej znacznie przewyższają te prowadzone w przestrzeni wirtualnej. Wykorzystaj zatem dobrodziejstwo naszych czasów. Wdrażanie i modyfikowanie kampanii cyfrowej jest szybkie i komfortowe – możesz ją także śledzić i monitorować kluczowe dane (koszt kliknięcia, ruch w witrynie, współczynnik odrzuceń, wyświetlenia czy konwersję). Zainteresuj się narzędziami Google Ads, Google Maps Ad czy Facebook Ad. Dzięki kampaniom cyfrowym możesz uczyć się na podstawie konkretnych danych, odpowiednio je dostosować i zainwestować w to, co faktycznie Ci się opłaca.

2. Zainteresuj się social mediami 

Ikona Facebooka
(fot. Brett Jordan, źródło: unsplash.com)

Większość firm publikuje treści na Facebooku, jednak nie wszyscy traktują tę platformę poważnie. Jeśli chcesz zobaczyć wyniki, musisz się zaangażować.

Optymalnym rozwiązaniem będzie, jeśli zamieścisz jeden post dziennie. Nie bez znaczenia jest także pora zamieszczenia wpisu, zależna od tego, kiedy Twoi użytkownicy są najbardziej aktywni w sieci. Tutaj z pomocą przychodzi narzędzie Facebook Insights.

Dzięki działaniom w mediach społecznościowych Twoi odbiorcy wiedzą, że jesteś po drugiej stronie i działasz. Co najważniejsze, jest to kompletnie darmowa metoda (zakładając bazowanie na organicznym zasięgu), więc czemu by nie spróbować?

3. Pracuj z jednym zespołem graficznym

Jeśli zlecasz graficzną oprawę swojej kampanii reklamowej osobom z zewnątrz, postaraj się współpracować z jednym zespołem. Dzięki temu Twoja kampania zyska spójność, a stała współpraca daje dodatkowo możliwość wynegocjowania bardziej atrakcyjnej ceny w przypadku realizacji kolejnych zleceń.

4. Nawiąż dialog 

Spoglądając, jako klienci, na niektóre produkty, zachodzimy w głowę, co tak w zasadzie miał na myśli ich producent. Takie sytuacje wynikają z faktu, że w danej firmie nie przeprowadzono żadnych badań ani nie zasięgnięto opinii klientów, zanim zdecydowano się wprowadzić produkt na rynek.

Zamyślony mężczyzna z laptopem
(fot. Bruce Mars, źródło: unsplash.com)

Unikniesz takiej sytuacji w przypadku swojego biznesu, jeśli dowiesz się, czego chcą Twoi klienci. Jeśli prowadzisz wegańską restaurację, zanim wprowadzisz do swojego menu spicy ramen zapytaj klientów, co o tym sądzą, i czy w ogóle będą go jeść. Nie trać czasu i pieniędzy, zanim nie zweryfikujesz faktycznego popytu na swój pomysł – nawet, jeśli wydaje się strzałem w dziesiątkę.

5. Edukuj 

Zamiast krzykliwych haseł w stylu: „Promocja! Pospiesz się!” (które według mnie powinny być już dawno zakazane), warto wpleść treści edukacyjne do swojej kampanii. Jeśli np. posiadasz sklep z kadzidełkami i masz w ofercie Palo Santo, możesz zrobić zdjęcie i dodać do niego ciekawostkę dla klienta:

Czy wiesz, że Palo Santo to inaczej Święte Drzewo, które wykorzystuje się dopiero, kiedy umrze naturalnie? Właśnie dlatego nasze kadzidełka to 100% naturalnego aromatu.

Taka treść buduje więź z klientem, a dodatkowo może zachęcić do ciekawej dyskusji w komentarzach. I wiesz co? To nic nie kosztuje.

6. Twoja mocna strona 

Niech Twoja strona branżowa stanie się kompletnym odzwierciedleniem Ciebie i Twojego biznesu. Postaraj się ją zoptymalizować, aby uzyskać lepszą widoczność. Aktualizuj ją na bieżąco. Pamiętaj również o formatach, które cieszą się największą popularnością: wszelkie multimedia, z wideo na czele, są mile widziane.

7. Zrób audyt

Okazji do zareklamowania się będziesz mieć na pewno wiele, jednak postaraj się przeanalizować, jakie kampanie reklamowe do tej pory przyniosły najlepsze efekty i nie rezygnuj z nich.

Analiza internetowa
(fot. Stephen Dawson, źródło: unsplash.com)

Warto stworzyć roczny plan i się go trzymać – wtedy nasz budżet nie ucierpi na spontanicznych, nieprzemyślanych decyzjach.

8. Słowa kluczowe

Jeśli odpowiednio zoptymalizujesz swoją stronę pod względem słów kluczowych, Twoja firma zostanie szybciej odnaleziona w gąszczu konkurencji.

Dla przykładu: gdy zajmujesz się naprawą urządzeń AGD w Opolu, zoptymalizowanie strony pomoże Ci wyświetlać się w pierwszej kolejności, gdy tylko potencjalny klient wpisze w wyszukiwarkę hasło „naprawa pralek Opole”. W tym celu warto zaprzyjaźnić się z dość intuicyjnymi narzędziami optymalizacji Google.

9. Dbaj o stałych klientów

Pamiętaj o oddanych Ci klientach. Według badań przeprowadzonych przez Fredericka Reichhelda z Bain & Company, zwiększenie nakładów na utrzymanie stałych klientów o 5%, zwiększa zyski o 25 do nawet 95%. Mając na uwadze te dane, sensowne wydaje się skoncentrowanie wysiłków i funduszy nie tylko na pozyskiwaniu nowych, ale także pielęgnowaniu stałych klientów. 

Zdjęcie główne artykułu: fot. kaleb tapp, źródło: unsplash.com

Zostaw komentarz
Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *