Niezależnie od jakości naszych produktów, zaangażowania włożonego w stworzenie profesjonalnej witryny i doskonałej obsługi klienta, jeśli prowadząc działalność e-commerce, zapomnimy o ostatnim ogniwie, jakim jest doręczenie przesyłki, sukces naszego biznesu może być zagrożony. Jakie błędy najczęściej popełniamy, wysyłając towar do klientów?

O czym należy pamiętać przy przygotowaniu i doręczaniu przesyłek do klientów?    

Prowadząc działalność sprzedażową w internecie, nie uciekniemy od kwestii logistycznych związanych z wysyłką. I choć wydawać by się mogło, że jest to detal i element, o który de facto zadbają już inni, np. współpracująca z nami firma kurierska, dbałość o najwyższą jakość usług transportowych jest niezwykle ważna. Współczesny klient jest bowiem bardzo wymagający i interesuje go, ile będzie zmuszony zapłacić za przesyłkę, a także jak długo będzie czekał na zamówiony towar. Jeżeli nie opracujemy sprawnego systemu doręczeń, nawet sprzedając towary najwyższej klasy, będziemy obserwować spadek zainteresowania konsumentów. Przedstawiamy kilka podstawowych błędów, które zdarza nam się popełniać w procesie przygotowania paczki oraz w procesie jej wysyłki.

Doręczanie paczki
(fot. MealPro, źródło: unsplash.com)

Błędy w przygotowaniu paczki

  • W przypadku, gdy pracujemy w branży cechującej się dużą ilością zwrotów, warto pomyśleć o dołożeniu do zamówienia opakowania zwrotnego oraz etykiety. W przypadku sprzedaży ubrań lub butów takie rozwiązanie to już właściwie standard;
  • Błąd mający zdecydowanie największy wpływ na doświadczenie klienta, to nieprawidłowa zawartość przesyłki. Nikt nie lubi być postawiony w sytuacji, w której wyczekiwane zamówienie okazuje się być niekompletne. Z tego względu należy dokładnie sprawdzić zawartość każdej paczki przed wysyłką, a w razie pomyłki dołożyć wszelkich starań, aby sytuacja została rozwiązana z korzyścią dla klienta;
  • Kolejny aspekt, do którego klienci przykładają dużą uwagę, to opakowanie. To od niego zależy, w jakim stanie klient otrzyma przesyłkę. Należy pamiętać, że obecnie większość paczek jest sortowana mechanicznie. Mało sztywne lub zawierające wystające części opakowania mogą zostać łatwo uszkodzone, często wraz z ich zawartością. Oprócz stanu doręczonej paczki klienci również będą zwracać uwagę na estetykę. Jednym z częstych błędów w tym aspekcie są używane lub zbyt duże kartony, czy nadmierne ilości taśmy klejącej;
  • Gdy już zadbamy o odpowiednie artykuły do pakowania, warto na bieżąco monitorować ich zapas. W przypadku, gdy nagle ich zabraknie, musimy liczyć się z opóźnieniami w wysyłce lub wysyłaniu zamówień w improwizowanych, gorszej jakości opakowaniach.
Elegancka paczka
(fot. Zoya Loonohod, źródło: unsplash.com)

Błędy w procesie wysyłki

Dostarczenie produktu nie kończy się na przygotowaniu paczki. Równie ważny jest dobór odpowiednich firm wysyłkowych oraz odpowiednia organizacja procesu wysyłki. 

Furgonetka kurierska
(fot. Claudio Schwarz | @purzlbaum, źródło: unsplash.com)
  • Jednym z podstawowych błędów jest poleganie tylko na jednej firmie kurierskiej. Należy pamiętać, że wielu klientów ma już swojego preferowanego dostawcę. Z tego względu ważne jest posiadanie kilku opcji dostawy. Kiedy jeden z dostawców napotka jakieś problemy, zawsze możemy skorzystać z usług drugiego. Naturalnie również wpływa to dobrze na cenę;
  • Wiele firm traci zdecydowanie zbyt dużo czasu na nadawanie paczek. Czasy ręcznego wypisywania etykiet i pracy na skomplikowanych systemach wysyłania przesyłek odeszły już do lamusa. Warto przenieść się na etykiety drukowane. W internecie nie brakuje również portali oferujących zintegrowane systemy wysyłki, w których można z łatwością nadać paczki do wielu różnych firm kurierskich naraz, za pomocą kilku kliknięć. Takie portale potrafią zaoszczędzić nawet do 80% czasu.
  • W momencie, gdy paczka trafia do firmy kurierskiej, to ona staje się odpowiedzialna za jej pomyślne doręczenie. Błędem jednak jest całkowite zapominanie o niej: warto monitorować drogę przesyłek do klienta. Dzięki nowoczesnym systemom śledzenia przesyłek możemy na bieżąco monitorować status wszystkich wysłanych zamówień, a nawet rozwiązywać ewentualne problemy jeszcze przed tym, jak dowie się o nich klient.

W przypadku prowadzenia sklepu on-line wizerunek firmy koncentruje się wokół dwóch aspektów: strony internetowej oraz sposobu i szybkości wysyłki. Szybkie, sprawne i bezpieczne doręczenie zamówienia z pewnością ma duży wpływ na postrzeganie firmy przez klienta. Warto o tym pamiętać.

Zdjęcie główne artykułu: fot. Brandable Box, źródło: unsplash.com

Zostaw komentarz
Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *