Jeśli chodzi o marketing produktu, mało kto może konkurować z markami luksusowymi. Niezależnie od tego, czy mowa o torbie, samochodzie czy zegarku… są pewne firmy, które mogą sprzedać wszystko i jak wiadomo, nie sprzedają tego wcale tanio. W czym tkwi sekret? W absolutnie nienagannej strategii marketingowej.

Strategie marketingowe stojące za sukcesem luksusowych marek

Luksusowe marki dobrze wiedzą, jak odpowiednio wypromować produkt. Pomimo różnic na rynkach docelowych są rzeczy, których małe firmy mogą z powodzeniem nauczyć się od luksusowych firm i zaimplementować na własny użytek. Przedstawiamy więc najważniejsze lekcje marketingowe od najdroższych marek świata.

Marki luksusowe znają swoich klientów

Jednym z głównych motorów napędowych znanych i luksusowych marek jest to, że znają one swoich klientów na wylot. Wiedzą o nich niemal wszystko, są świadomi ich przekonań, preferowanych stylów czy estetycznych typów reklam, które trafią w ich oczekiwania. Znając ich potrzeby oraz charakterystykę, są w stanie wykreować obraz, do którego klienci będą chcieli dążyć. Często przybiera to formę pewnej konkretnej wizji życia, zgodnej z konkretnym zestawem wartości, a dodatkowo pełnej wyrafinowania, elegancji i sukcesu. Działające na poziomie nieświadomości mechanizmy sprawiają, że kiedy napotykamy się na luksusowe produkty, widzimy w nich także coś, z czym chętnie byśmy się utożsamiali, pragniemy nie tylko produktu, ale także całościowego doświadczenia. Luksus jest zatem w równym stopniu utożsamiany z przedmiotem, co z pewną, obiecującą ideą.

W social mediach jak ryba w wodzie

Mimo że bardzo duży odsetek luksusowych marek to firmy o ugruntowanej pozycji, które powstały co najmniej 50 lat temu, założenie odnoszącej sukcesy marki, która nie ma długiej historii, jest całkowicie możliwe. Znakomitym przykładem jest firma kosmetyczna Pat McGrath Labs założona w 2015 roku.

zaledwie 3 latach od powstania jej wartość wyniosła miliard dolarów, a jednym z najważniejszych czynników prowadzących do rekordowej sprzedaży okazała się być strategia w social mediach. Zmaksymalizowanie aktywności na kontach w mediach społecznościowych to konieczność. Z social mediów konsumenci mogą dowiedzieć się wszystkiego o produktach, zanim zdecydują się na ich zakup, stąd z resztą wielka popularność materiałów typu unboxing, samouczków czy recenzji.

Solidny i spójny wizerunek

Niezależnie od grupy docelowych odbiorców wszystkie luksusowe marki cechuje także bardzo silny i spójny wizerunek. Praca nad jego budowaniem wiąże się bezpośrednio ze wspominaną już świadomością klienta. Tylko dzięki sukcesywnym staraniom w realizowaniu pewnego konkretnego celu jesteśmy w stanie przekonać do siebie odbiorców na lata, zyskując ich lojalność i zaufanie. Nieodłącznym elementem jest w tym wypadku regularna komunikacja z potencjalnymi klientami, pokazywanie im naszych działań zakulisowych, sukcesów i dzielenie się z nimi naszymi planami na przyszłość. Dodatkowo profesjonalnie wykonane materiały promocyjne będą także wpływać na kreowanie postaw samego konsumenta, motywując go do przyjmowania pewnych postaw czy internalizowania konkretnych potrzeb.

Złoty olejek z pipetką
(fot. Anna Efetova / Moment / Getty Images)

Ekskluzywność, czyli coś, co wyróżnia

Marki, które zaspokajają potrzeby rynku luksusowego, są ekskluzywne, oryginalne i przełamujące pewne utarte schematy. Naturalnie mogą one sprzedawać buty, ubrania, perfumy, zegarki i inne produkty, które z założenia nie są czymś innowacyjnym, jednak ich projekty najczęściej są autentyczne i niepowtarzalne, dzięki czemu podbijają serca klientów. Warto zatem brać z nich przykład i podejmować próby wyróżnienia się z jednolitego rynku. Nie zawsze musi oznaczać to fantazyjny design produktów, czasem warto skupić się na najwyższej jakości materiałach, starannym wykonaniu czy nawet oryginalnym sposobie pakowania, żeby wynieść swoją markę na zupełnie inny poziom.

Pasja

Przeważająca większość luksusowych marek jest tworzona przez ludzi, którzy prowadzony biznes traktują z pasją i zaangażowaniem, a nie traktują go jedynie jako suchego źródła dochodu. Ludzie czują szczerość intencji, dostrzegają ją w narracji marketingowej i są w stanie zarazić się taką obsesyjną gorączką i entuzjazmem twórców, jeśli tylko jest szczery.

Jeśli interesuje Cię temat produktów luksusowych, sprawdź czy wiesz, co odróżnia je od produktów premium.

Zdjęcie główne artykułu: fot. Flashpop / Stone / Getty Images

Zostaw komentarz
Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *