Real Time Marketing a marketing kontekstowy. Czym się różnią?

Real Time Marketing a marketing kontekstowy. Czym się różnią?

Marketing kontekstowy i Real Time Marketing na pewno łączy jedno – ciekawość, kreatywność i wyczucie czasu. Podpowiadamy, jakie inne cechy są wspólne dla tych dwóch strategii i w jakich sytuacjach je stosować.

Real Time Marketing i marketing kontekstowy, czyli żywe strategie reagowania na wydarzenia

Jeszcze nigdy wcześniej nie było tak wielkiej różnorodności w sposobach i możliwościach dotarcia do klientów, przykucia ich uwagi i odniesienia światowego sukcesu jednym tweetem czy postem na Facebooku. W tym gąszczu możliwości pojawiają się także coraz to nowe strategie marketingowe, które możemy i powinniśmy ze świadomością stosować, aby jak najlepiej wykorzystać potencjał naszego biznesu. 

Dzisiaj chcemy przybliżyć dwa modne i niezwykle skuteczne podejścia do nowoczesnej reklamy – Real Time Marketing i marketing kontekstowy. Jakie są ich założenia? Co je różni? Kiedy je stosować?

Real Time Marketing

Powszechnie znany także jako RTM, jest formą marketingu w czasie rzeczywistym, opartą na błyskawicznym reagowaniu na bieżące wydarzenia ze świata np. popkultury lub polityki. 

W praktyce chodzi w nim o umiejętność zachowania czujności na popularne w danym momencie zagadnienia, wydarzenia, memy, postaci i kreatywnego konstruowania treści reklamowych z ich wykorzystaniem. Dzięki temu dajemy się poznać jako uważna i świadoma marka, będąca na czasie z najbardziej gorącymi tematami i trendami. 

Dodatkowo za każdym razem, gdy w mediach pojawia się jakiś palący temat, a zainteresowanie opinii publicznej gwałtownie rośnie, szybki rozgłos uzyskują także ci, którzy reagują na niego lub parafrazują go w ramach swojej działalności. 

Krótko mówiąc, RTM to łapanie okazji na wybicie się i uplasowanie na wyższym szczeblu rozpoznawalności poprzez odnoszenie się do chwilowych trendów w społeczeństwie – wystarczy jedynie właściwy moment i właściwy hashtag, żeby pojawić się na ustach milionów użytkowników. 

Czas jest tutaj jednak nieubłagany – nasza reakcja musi być naprawdę błyskawiczna i pojawić się do pierwszych paru godzin po zdarzeniu, ponieważ później sieć zalewana jest treściami podobnego typu, przez co w bardzo szybkim tempie wytraca się ich moc i oryginalność.

Marketing kontekstowy

Strategia nie tak modna, jak RTM, jednak może wynikać to bardziej z jej złożoności niż braku świadomości jej istnienia. W marketingu kontekstowym chodzi o dostarczanie właściwych treści właściwym klientom we właściwym czasie.

Tutaj, podobnie jak w poprzednim przypadku, również bardzo dużą rolę odgrywa odpowiednie wyczucie czasu. Osadzenie reklamy w pewnym konkretnym, bardziej spersonalizowanym kontekście, pozwala dużo lepiej zareklamować produkt lub usługę potencjalnym klientom. 

Kiedy marketerzy zrobią dobry research i mają określony kontekst wokół relacji z potencjalnymi klientami, mogą tworzyć bardziej precyzyjnie skierowane i odpowiednie treści. Mogą tak zaplanować timing składania oferty w czasie, żeby przynieść duże korzyści zarówno firmie, jak i jej klientom.

Różnice między marketingiem kontekstowym i RTM

1. Real Time Marketing opiera się na działaniu, które jest żywą, spontaniczną reakcją na bieżące wydarzenia, więc nie ma tutaj mowy o przygotowaniu się do niego. Naszymi jedynymi narzędziami są tutaj ciekawość świata i kreatywność. Marketing kontekstowy jest natomiast działaniem, które także musi być idealnie osadzone w czasie, ale podlega planowaniu, jak np. wysyłanie specjalnych ofert z okazji Dnia Kobiet czy świąt.

2. Marketing kontekstowy dotyczy wydarzeń, które cyklicznie się powtarzają lub których nadejście przewidywaliśmy. Okazje do wykorzystania możliwości RTM pojawiają się niespodziewanie. Przykładem może być premiera gry Cyberpunk – reakcje na premierę i nawiązania do niej to marketing kontekstowy, natomiast RTM to reakcja na błędy w grze, które pojawiły się w doniesieniach prasowych tuż po premierze.

3. RTM ma krótką datę ważności i liczą się w nim pierwsze godziny od czasu pojawienia się danego trendu w opinii publicznej. Z kolei działania kontekstowe mogą być prowadzone szerzej, mogą obejmować okres zarówno przed, jak i po wydarzeniu, do którego nawiązują.

Zdj. główne: Headway/unsplash.com

Zostaw komentarz
Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *