W sytuacji, gdy tracimy stabilność dochodów, szukamy źródeł potencjalnych oszczędności, tniemy koszta i rozważniej dysponujemy finansami. A co, gdybyśmy kryzys potraktowali jako szansę?

Sytuacja związana z koronawirusem dotknęła niemal wszystkich branż, dlatego też ciężko byłoby udawać, że nic się nie stało i nie reagować na zachodzące zmiany. Pamiętajmy jednak, że życie toczy się dalej, dlatego warto myśleć przyszłościowo i zauważyć, że nieprzyjemne okoliczności – poza ograniczeniami – mogą odsłonić również nowe możliwości.

Zmiana przyzwyczajeń i potrzeb konsumentów

Aby odpowiednio zareagować na bieg wydarzeń i wyjść z „koronawirusowej opresji” obronną ręką, warto poświęcić chwilę na analizę przyzwyczajeń konsumenckich – jak teraz spędzają swój wolny czas? Co stało się dla nich ważne, a co zeszło na dalszy plan?

  • Życie w sieci – już wcześniej wiele spraw mogliśmy załatwić online, jednak to teraz możliwość ta stała się kluczowa. Zamiast siłowni – ćwiczenia online z trenerem, zamiast wizyty w muzeum – wirtualny spacer, zamiast zakupów – ikonka koszyka i przycisk „kup teraz”. To dobry czas na inwestycje w kampanie online lub rozbudowanie internetowego sklepu.
  • Rozwój – jedni rozwinęli uśpione talenty kulinarne i zaczęli piec chleb na własnym zakwasie, podczas gdy drudzy postawili na samorozwój: naukę nowego języka obcego, interesujące kursy online lub zgłębianie tajników jogi.  Zastanów się, co możesz dorzucić od siebie!
  • Rozrywka – zaczęliśmy oglądać na potęgę filmy, filmiki i klipy, co nie udałoby się bez znanych platform, takich jak Netflix, VOD czy YouTube. Może warto skierować swój przekaz reklamowy właśnie w te obszary?

Zmiana rzeczywistości automatycznie wpłynęła także na zmianę potrzeb. Najważniejszą była po prostu możliwość odreagowania i zabawy, by oderwać się od niepokojących informacji i poczuć namiastkę „dawnego życia”. Jeśli jednak postanowimy podarować nieco rozrywki fanom naszej marki, musimy działać z ogromnym wyczuciem – w końcu sytuacja jest poważna i delikatna.

Kobieta trzymająca w ręku balony
(fot. Cata Noyd, źródło: unsplash.com)

Wzrosły też potrzeby emocjonalne – konsumenci oderwani od swoich rodzin i przyjaciół potrzebują wsparcia bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Działając w takich chwilach, jesteśmy bliżej nich i w wielu przypadkach zyskujemy lojalnych klientów na dłużej.

Nie zatrzymuj się

Nie bez powodu mówi się „kiedy czasy są dobre, powinieneś się reklamować. Kiedy czasy są złe, musisz się reklamować”. Działania marketingowe powinny być nadal uwzględniane w strategii komunikacji firmy, także w obliczu kryzysu – oczywiście, z pewnymi modyfikacjami.

Najważniejsze dla konsumentów staje się zdrowie, dlatego zapewnij ich, że twoje produkty lub usługi świadczone są w sposób bezpieczny, z dbałością o wszelkie normy sanitarne.

  • Postaw na transparentną komunikację – szczery, klarowny przekaz wzbudzi teraz szczególne zaufanie. Pokaż też, jak twoja firma pracuje zdalnie i radzi sobie z izolacją.
  • Uważnie analizuj treści, które publikujesz – unikniesz w ten sposób „wtopy”, np. nakłaniając klientów do pozostania w domach w jednym poście, a w kolejnym zapraszając ich do wizyty w siedzibie firmy.

Nie zapomnij o odpowiedniej komunikacji wewnętrznej, dzięki której Twoi pracownicy będą czuli się bezpiecznie. Szukaj nietypowych kanałów komunikacji i nie bój się korzystać z pomocy influencerów, bo to właśnie oni – na długo przed kryzysem – zbudowali zaplecze internetowych fanów, z którego mogą teraz korzystać.

„Co ja z tego będę miał?”

Wiesz już, w jaki sposób reagować na zmiany i jak prowadzić swoje działania reklamowe, aby były skuteczne w nowej rzeczywistości. Jednak jakie korzyści wynikną z tego dla twojego biznesu?

  • Oszczędzisz pieniądze – reklama w dobie kryzysu jest po prostu tańsza.
  • Twój przekaz zostanie zauważony – rezygnacja innych firm z działań marketingowych daje więcej przestrzeni dla Twojego komunikatu.
  • Wiarygodnie ocenisz efekty – działania online można bardzo rzetelnie ocenić pod kątem efektywności, wykorzystaj to. Obserwuj, co działa najlepiej i inwestuj w działania o największej konwersji.
  • Pokażesz swój refleks – umiejętnie wplecione elementy RTM to skuteczne narzędzie, dlatego reaguj na bieżące sytuacje i pokaż, że potrafisz odnaleźć się w każdej z nich.
  • Zyskasz nowych klientów – wiele osób po raz pierwszy skorzystało z usług online. Zadbaj o to, by ich wrażenia były jak najlepsze, a zostaną z tobą na dłużej.
  • Szybciej staniesz na nogi – stali klienci, o których nie zapomnisz, będą najlepszym wsparciem twojego biznesu już po pandemii.

Sam Walton, założyciel Wal-Mart, zapytany kiedyś, co myśli o recesji, odpowiedział: „Myślałem o tym i zdecydowałem, że nie biorę w niej udziału”, dlatego my zachęcamy dziś do podobnego podejścia.

Zostaw komentarz
Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *