Aktywność marketingowa to jeden z najważniejszych obszarów, o jakie trzeba zadbać, prowadząc firmę. Co do zasady wymaga dużych nakładów finansowych, jednak biznes można również promować niskim kosztem. Jak to robić?

Tani marketing dla każdego przedsiębiorcy oznacza coś innego. Jedni wydają na reklamę 300 zł miesięcznie i uważają to za dużą kwotę, u innych nakłady są kilkanaście razy większe, ale nie stanowią poważniejszego obciążenia dla budżetu. W praktyce jest tak, że za promowanie biznesu płaci się pieniędzmi lub własnym czasem. Ci, którzy chcieliby mało wydawać na reklamę, muszą – a przynajmniej powinni – zaangażować dużo swojego czasu i kreatywności. Dlatego tani i skuteczny marketing, choć jak najbardziej jest możliwy, to jednak wymaga podjęcia sporej liczby samodzielnych działań. Poniżej wskazujemy kilka darmowych (lub niedrogich) narzędzi i aktywności, które pomagają w promowaniu biznesu.

Dobra wizytówka Google Moja Firma

Praktycznie każde przedsiębiorstwo ma wizytówkę Google Moja Firma, ale wielu właścicieli biznesów, zwłaszcza niewielkich, lokalnych, zapomina o podstawach. Chodzi o to, aby taka wizytówka zawierała wszystkie ważne informacje o działalności: adres, numer telefonu, godziny otwarcia oraz inne dane. Dobrze, jeśli przedstawia również ofertę firmy, jej zdjęcia, a także opinie klientów na temat jakości oferowanych produktów lub usług. Uzupełnienie wspomnianych pozycji poprawia widoczność w Internecie i zwiększa zainteresowanie ze strony potencjalnych klientów.

Reklama w wyszukiwarce

Gdy użytkownik poszukuje jakiegoś produktu lub usługi, to po prostu wpisuje w wyszukiwarkę odpowiednie hasło. Może być to „trener personalny Łódź”, „fryzjer Sopot” czy „dentysta Wrocław”. Jeśli dana fraza wiąże się z promowanym przez daną firmę produktem, to jej reklama wyświetli mu się w odpowiedzi na wprowadzone zapytanie. 

Reklama w wyszukiwarce Google
Przykładowe reklamy w wyszukiwarce Google po wpisaniu frazy „dentysta Wrocław” (źródło: własne)

By móc dotrzeć do odbiorców w opisany sposób, dla danej grupy reklam trzeba wybrać odpowiednie słowa kluczowe. Aby takie znaleźć, warto skorzystać z narzędzia Keyword Planner, a w razie potrzeby skontaktować się z centrum pomocy Google. Reklamy w Google są płatne, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by określić dla nich skromny budżet – na przykład 100 czy 200 zł miesięcznie.

Dzielenie się wiedzą

Na YouTube lub w mediach społecznościowych, na przykład na Instagramie, warto dzielić się cenną wiedzą. Jeśli firma specjalizuje się w sprzedaży określonych produktów, może publikować krótkie nagrania z praktycznymi poradami, na co zwrócić uwagę przy ich zakupie. Raz na jakiś czas może też nagrać odpowiedzi na najciekawsze pytania internautów, zadane na przykład w komentarzach.

Mniej treści, ale na najwyższym poziomie

Regularne publikowanie treści, czy to w postaci nagrań, czy artykułów na blogu lub sponsorowanych wpisów, wiąże się ze sporymi wydatkami. Jeśli jednak firma szuka w tym obszarze oszczędności, to powinna skupić się na wysokiej jakości publikacjach. Powinny być wartościowe i dopracowane, tak, aby klienci mieli poczucie, że mają do czynienia z profesjonalistami.

Opinie zadowolonych klientów

Darmową i jednocześnie skuteczną formą marketingu jest dobrze wykonana usługa lub produkt. Ważne jednak, aby opinie zadowolonych klientów mogli poznać również inni potencjalni klienci firmy. Dlatego po sprzedaniu produktu lub zrealizowaniu zlecenia dobrze jest poprosić o komentarz. Jeśli opinia jest pozytywna, warto pochwalić się nią na Google, Facebooku lub w innym miejscu w sieci. Najlepiej, jeśli dany użytkownik doda ją osobiście za pośrednictwem swojego konta.

Pozytywna opinia klienta
Przykładowa pozytywna opinia klienta (źródło: własne)

Spotkania networkingowe

Wyżej opisane działania można realizować bez wychodzenia z domu czy biura firmy. Czasem warto jednak opuścić swoje „centrum dowodzenia” i wyjść do ludzi, a konkretniej: wziąć udział w spotkaniu networkingowym. Tego typu wydarzenia służą do nawiązywania wartościowych relacji biznesowych i pozwalają lepiej poznać potrzeby swoich klientów. Odbywają się one regularnie w wielu różnych miejscach, dotyczą rozmaitych branż i form aktywności. Ze względu na ich liczne pozytywy, każdy przedsiębiorca powinien przynajmniej zorientować się, jak konkretnie mogą pomóc mu w promowaniu firmy.

Zostaw komentarz
Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *