Coraz więcej firm, oprócz standardowych działań marketingowych, stosuje inne czynności mające skutecznie reklamować firmę. Jednym z takich zabiegów jest buzz marketing, znany też jako marketing szeptany. Dlaczego ta forma reklamy jest tak skuteczna?

Czym jest buzz marketing?

Buzz marketing pozwala na przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów w nienachalny sposób. Dzięki temu rozmowa o marce stanie się ciekawą historią, a nie zwykłą reklamą. Metoda ta wykorzystywana jest głównie w Internecie, np. na różnych forach czy w mediach społecznościowych.

Warto wiedzieć, że ten typ marketingu nie zawsze przynosi spektakularne efekty. Marketing szeptany, aby był skuteczny, musi być angażujący – treści powinny budzić zaufanie i wyglądać naturalnie. Jeśli tak będzie, marka może dużo zyskać, ponieważ wywoła dyskusję i spowoduje, że odbiorcy będą chcieli zakupić konkretny produkt. Zadowolony klient będzie rozpowszechniał pozytywne informacje dalej, przyciągając tym samym nowych klientów. Układ idealny.

Rodzaje marketingu szeptanego

Marketing szeptany
(fot. Ben White, źródło: unsplash.com)

Istnieje kilka form marketingu szeptanego. Najpopularniejsze z nich to:

  • casual marketing – są to działania wspierające promocję marki w marketingu szeptanym,
  • product seeding – polega na wypożyczeniu (lub podarowaniu) produktów do testu influencerom, blogerom i innym liderom opinii w sieci, którzy wystawiają pozytywną recenzję produktu, generując popyt i zainteresowanie,
  • community marketing – promowanie produktów danej marki poprzez angażowanie się na różnych grupach dyskusyjnych lub forach internetowych,
  • trendsetting – kreowanie nowych trendów z zastosowaniem marki lub jego produktu; najczęściej wybiera się do tego znane i lubiane osoby,
  • brand blogging – wykorzystanie blogów do promocji marki lub produktu,
Trzy roześmiane kobiety
(fot. Priscilla Du Preez, źródło: unsplash.com)
  • cause marketing – wspieranie tych kwestii społecznych, które są ważne dla grupy docelowej produktu/marki,
  • evangelist marketing – wykreowanie grupy konsumentów, którzy utożsamiają się z daną marką i chętnie promują ją wśród swoich bliskich i przyjaciół,
  • marketing wirusowy – stworzenie niereklamowej treści udostępnianej chętnie przez użytkowników Internetu, a która będzie pozytywnie kojarzyła się z produktem danej marki.

Jakie korzyści daje buzz marketing?

  • nie wymaga dużych nakładów finansowych,
  • pozytywnie wpływa na wiarygodność marki w sieci,
  • zwiększa ilość klientów danej marki,
  • może zostać wykorzystany do promocji każdego produktu lub usługi, bez względu na konkretną branżę, cenę czy grupę docelową.

Na czym polega skuteczność marketingu szeptanego? 

Opinie klientów
(źródło: pxhere.com)

Skuteczność tego marketingu ma swoje korzenie w psychologii. Każdy człowiek sięga tylko po produkty tych marek, które są mu znane lub rekomendowane przez inne osoby (stąd reklamowanie różnych marek przez influencerów na Instagramie czy Facebooku). 

Jeśli żadne z powyższych kryteriów nie są spełnione, to większość osób szuka opinii o produkcie w Internecie, wpisując w wyszukiwarkę „opinie użytkowników o produkcie X”. Zdanie innych użytkowników jest dla większości osób bardzo przydatne, bo dzięki niemu mogą podjąć właściwą decyzję zakupową.

Opinie na forach internetowych, w mediach społecznościowych lub na stronach z opiniami są dla wielu internautów dużo bardziej wiarygodne od klasycznej reklamy.

W jaki sposób prowadzić taką kampanię?

Różne stany emocjonalne
(źródło: pixabay.com)

Aby skutecznie prowadzić kampanię za pomocą buzz marketingu, należy trzymać się kilku zasad:

  1. Należy skoncentrować się na innych osobach, nie na produkcie. Nie mogą to być typowe działania reklamowe. Spróbuj obrać perspektywę klienta.
  2. Warto zawsze skupiać się na pragnieniach i potrzebach grupy docelowej, mimochodem wspominając o produkcie.
  3. Dobrze pamiętać o wzbudzaniu szeregu emocji: od śmiechu po oburzenie.

Buzz marketing jest bardzo skutecznym narzędziem, lecz tylko w rękach doświadczonej osoby. Intuicyjne działanie może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego, czyli zamiast zwiększenia sprzedaży – jej spadek.

Zostaw komentarz
Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *