Coraz więcej firm, oprócz standardowych działań marketingowych, stosuje inne czynności mające skutecznie reklamować firmę. Jednym z takich zabiegów jest buzz marketing, znany też jako marketing szeptany. Dlaczego ta forma reklamy jest tak skuteczna?
Czym jest buzz marketing?
Buzz marketing pozwala na przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów w nienachalny sposób. Dzięki temu rozmowa o marce stanie się ciekawą historią, a nie zwykłą reklamą. Metoda ta wykorzystywana jest głównie w Internecie, np. na różnych forach czy w mediach społecznościowych.
Warto wiedzieć, że ten typ marketingu nie zawsze przynosi spektakularne efekty. Marketing szeptany, aby był skuteczny, musi być angażujący – treści powinny budzić zaufanie i wyglądać naturalnie. Jeśli tak będzie, marka może dużo zyskać, ponieważ wywoła dyskusję i spowoduje, że odbiorcy będą chcieli zakupić konkretny produkt. Zadowolony klient będzie rozpowszechniał pozytywne informacje dalej, przyciągając tym samym nowych klientów. Układ idealny.
Rodzaje marketingu szeptanego

Istnieje kilka form marketingu szeptanego. Najpopularniejsze z nich to:
- casual marketing – są to działania wspierające promocję marki w marketingu szeptanym,
- product seeding – polega na wypożyczeniu (lub podarowaniu) produktów do testu influencerom, blogerom i innym liderom opinii w sieci, którzy wystawiają pozytywną recenzję produktu, generując popyt i zainteresowanie,
- community marketing – promowanie produktów danej marki poprzez angażowanie się na różnych grupach dyskusyjnych lub forach internetowych,
- trendsetting – kreowanie nowych trendów z zastosowaniem marki lub jego produktu; najczęściej wybiera się do tego znane i lubiane osoby,
- brand blogging – wykorzystanie blogów do promocji marki lub produktu,

- cause marketing – wspieranie tych kwestii społecznych, które są ważne dla grupy docelowej produktu/marki,
- evangelist marketing – wykreowanie grupy konsumentów, którzy utożsamiają się z daną marką i chętnie promują ją wśród swoich bliskich i przyjaciół,
- marketing wirusowy – stworzenie niereklamowej treści udostępnianej chętnie przez użytkowników Internetu, a która będzie pozytywnie kojarzyła się z produktem danej marki.
Jakie korzyści daje buzz marketing?
- nie wymaga dużych nakładów finansowych,
- pozytywnie wpływa na wiarygodność marki w sieci,
- zwiększa ilość klientów danej marki,
- może zostać wykorzystany do promocji każdego produktu lub usługi, bez względu na konkretną branżę, cenę czy grupę docelową.
Na czym polega skuteczność marketingu szeptanego?

Skuteczność tego marketingu ma swoje korzenie w psychologii. Każdy człowiek sięga tylko po produkty tych marek, które są mu znane lub rekomendowane przez inne osoby (stąd reklamowanie różnych marek przez influencerów na Instagramie czy Facebooku).
Jeśli żadne z powyższych kryteriów nie są spełnione, to większość osób szuka opinii o produkcie w Internecie, wpisując w wyszukiwarkę „opinie użytkowników o produkcie X”. Zdanie innych użytkowników jest dla większości osób bardzo przydatne, bo dzięki niemu mogą podjąć właściwą decyzję zakupową.
Opinie na forach internetowych, w mediach społecznościowych lub na stronach z opiniami są dla wielu internautów dużo bardziej wiarygodne od klasycznej reklamy.
W jaki sposób prowadzić taką kampanię?

Aby skutecznie prowadzić kampanię za pomocą buzz marketingu, należy trzymać się kilku zasad:
- Należy skoncentrować się na innych osobach, nie na produkcie. Nie mogą to być typowe działania reklamowe. Spróbuj obrać perspektywę klienta.
- Warto zawsze skupiać się na pragnieniach i potrzebach grupy docelowej, mimochodem wspominając o produkcie.
- Dobrze pamiętać o wzbudzaniu szeregu emocji: od śmiechu po oburzenie.
Buzz marketing jest bardzo skutecznym narzędziem, lecz tylko w rękach doświadczonej osoby. Intuicyjne działanie może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego, czyli zamiast zwiększenia sprzedaży – jej spadek.
Zostaw komentarz