Kultowe reklamy. Przykłady marketingu, który zadziałał

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Reklamy w zdecydowanej większości są drażniącymi przerywnikami programów i filmów, puszczane w za długich blokach i zawsze w nieodpowiednim momencie. 

Niektóre bywają wzruszające, inne niepokoją i denerwują, a jeszcze inne są po prostu absurdalne. Zdarzają się jednak takie reklamy, które z różnych powodów zapisały się w naszej pamięci i zdecydowanie można je było nazwać marketingowym strzałem w dziesiątkę. Oto kilka takich przykładów.

Old Spice – „The Man Your Man Could Smell Like”

Chyba żadna inna reklama nie zyskała takiej sławy, jak reklama Old Spice z 2010 roku. Reklama przedstawia niezwykle atrakcyjnego, zadowolonego z siebie mężczyznę, który prosi kobiety, by porównały z nim swoich obecnych partnerów. Argumentuje przy tym, że jest lepszym wyborem, zwłaszcza że wyjątkowo dobrze pachnie dzięki Old Spice. Oprócz tego zapewni bilety na ulubioną rozrywkę kobiety i zamieni ostrygę w diamenty.

Cała reklama była bardzo zabawna, ale faworytem wielu osób stał się końcowy tekst „Siedzę na koniu”, który wszedł nawet do potocznego języka. Kampania okazała się prawdziwym sukcesem, przynosząc wzrost sprzedaży o niewiarygodne 11%. Żartobliwy wydźwięk spota, a także charakterystyczna estetyka i oprawa dźwiękowa stały się znakiem rozpoznawczym marki Old Spice.

Always – „Like a Girl”

Utarte, stare zwroty takie jak „rzucasz jak dziewczyna” lub „dziewczyny są słabsze”, utrwalają przekonanie, że kobiety nie są tak silne ani tak stabilne emocjonalnie jak mężczyźni. Marka Always wierzy, że to musi się zmienić i w 2015 roku podczas Super Bowl XLIX wypuściła swoją przełomową reklamę „Like a Girl”. 

Reklama pokazuje grupę osób, którym zadano pytanie: „Co to znaczy robić coś jak dziewczyna?”. Starsze dziewczęta oraz chłopcy pokazywali czynności w sposób prześmiewczy i deprecjonujący, podczas gdy dziewczynki, zaskoczone tym pytaniem, robiły wszystko tak, jak robią zwykle, bo dla nich „biegać jak dziewczyna” znaczy „najszybciej jak potrafią”. Kampania miała moce i inspirujące przesłanie: dziewczyny są tak samo sprawne i zdolne jak chłopcy, szczególnie w okresie dojrzewania — na etapie życia, który jest niezwykle ważny dla Always i jej produktów dla kobiet.

Reklamy Heyah

Kampanie polskiego operatora sieci komórkowej Heyah od początku była nietypowa i zaskakująca, a jak na swoje czasy także bardzo nowoczesna. Pierwsze kilkusekundowe spoty były zapowiedzią nowej marki na rynku, ale niewiele wyjaśniały. Ludzie spekulowali, co faktycznie kryje się za czerwoną dłonią, która łatwo zapadała w pamięć i przyciągała uwagę. W kolejnych kampaniach Heyah utrzymała swój żartobliwy, młodzieżowy i dość kontrowersyjny styl (warto tu wspomnieć chociażby reklamę z Czerwony Kapturkiem, który wpadł we wnyki).

Niejednokrotnie marka sięgała po znane motywy z popkultury, w spotach pojawiały się znane głosy aktorów i lektorów, a także słowne żarty, które długo funkcjonowały w codziennym języku.

Biedronka – „Produkty z Biedronki polecają się…”

Kolejny przykład z polskiego podwórka to dobrze wszystkim znane reklamy Biedronki. Niezwykle zabawne, pomysłowe, z doskonałym dubbingiem i dobrze przygotowanymi animacjami różnych produktów – od ziemniaków po przybory szkolne. Każda kolejna reklama z serii budziła uśmiech na twarzy widza i zdecydowanie pozwoliła marce wyróżnić się na tle innych supermarketów, które stawiały na bardziej tradycyjny format przekazu. Słowne żarty w dialogach warzyw i owoców były błyskotliwe, a często też zaskakujące. Nic dziwnego, że zostały z nami na dłużej.

Zdj. główne: Canyon Howell/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*