Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Chyba każdy mały i duży przedsiębiorca zdaje sobie sprawę, że podstawą dotarcia do potencjalnych klientów jest bycie widocznym. Mówi się także, że nie ma złych sposobów na reklamę firmy, jednak w przypadku różnych biznesów mogą się sprawdzić inne jej formy. Jedno jest pewne, dzisiejsze działania marketingowe wymagają użycia różnych kanałów dotarcia do nabywców i najlepsze rezultaty uzyskamy wtedy, kiedy zastosujemy zarówno reklamy internetowe, jak i te tradycyjne, offline. Zasada ta dotyczy zwłaszcza działalności lokalnych. Sprawdź, jak reklamować Twoje produkty i usługi, aby skutecznie przyciągnąć do siebie tłumy klientów i prężnie rozwijać biznes.
Jeżeli czytasz ten tekst, prawdopodobnie właśnie startujesz z nowym biznesem lub szukasz inspiracji, co zrobić, aby przyciągnąć nowych klientów do funkcjonującej już firmy. Pewnie także zastanawiasz się, jak to jest, że inne przedsiębiorstwa z Twojej branży świetnie prosperują, a jakimś dziwnym trafem Twoja sprzedaż stoi w miejscu lub (co gorsza) z miesiąca na miesiąc spada. Uwierz, za każdym sukcesem któregokolwiek z tych przedsiębiorstw stoi dobrze przemyślany marketing.
Pewnie teraz zadajesz sobie pytanie: „Co robię źle, skoro moje produkty/usługi są świetne i powinny mieć powodzenie?”
Zdziwisz się, ale prawdopodobnie większość (jak nie wszystko) robisz dobrze, tylko że… za mało i w sposób nie do końca przemyślany. Pomyśl, czy popełniasz któryś z tych błędów:
No cóż, z takim podejściem ciężko oczekiwać, że zdobędziesz zainteresowanie klientów i pieniądze zaczną spadać z nieba. Uwierz, że firmy, które odnoszą sukcesy, dwoją się i troją, aby wyróżnić się na tle innych i tym samym „świetnie się kręcić”. Dlatego też traktują marketing poważnie i inwestują w niego. STOP! To nie koniec tekstu, więc nie próbuj teraz zamykać przeglądarki i losowo wydawać przysłowiowe miliony monet na pierwszą lepszą reklamę (patrz podkreślony fragment w punkcie 3.). Zamiast tego… Przeczytaj dalej, które formy reklamy tak naprawdę mogą się sprawdzić.
Oczywiście każdy biznes jest inny i jego celem jest dotarcie do nieco innej grupy odbiorców, dlatego też na dłuższą metę będzie wymagał odmiennych działań reklamowych. Co więcej, znalezienie swojej strategii marketingowej może Ci zająć trochę czasu.
Mówi się, że dzisiejszym must have każdej działalności jest marketing internetowy. Oczywiście pozwala on Twojej firmie szybko dotrzeć do tysięcy potencjalnych klientów i wiele przedsiębiorstw skupia się głównie na tego typu działaniach, jednak w przypadku niektórych branż marketing offline jest wciąż równie ważny i nie powinno się z niego całkowicie rezygnować.
Jeśli świadczysz usługi lokalnie (np. jest to warsztat samochodowy, salon kosmetyczny, restauracja, sklep stacjonarny itp.), wciąż dobrym pomysłem są tradycyjne formy reklamy, takie jak banery, a nawet ulotki czy naklejki. Ich aspekt wizualny trafia do osób będących w bliskiej okolicy, zachęcając do odwiedzenia Twojego lokalu, sklepu itd. Ponadto reklama tradycyjna pozwala dotrzeć do klientów, którzy nie korzystają z internetu na co dzień (np. osoby starsze).
Należy jednak pamiętać, że takie formy graficzne powinny być z jednej strony atrakcyjne dla odbiorcy, a z drugiej czytelne i łatwe w odbiorze. Warto przy tym skorzystać z profesjonalnych grafików i drukarni, co zapewni nam wysoką jakość i estetykę. Dlatego też, jeśli nie posiadasz wrodzonych zdolności i poczucia estetyki, nie bierz się za projektowanie reklam. Możesz jednak pomyśleć o wykorzystaniu któregoś z poniższych pomysłów na niebanalne formy reklamy, które mocno wyróżniają firmę.
1. Kasetony reklamowe — to ciekawa i elegancka alternatywa dla tradycyjnych szyldów. Zazwyczaj zawierają logotyp lub nazwę firmy, z elementami podświetlanymi bądź 3D. Zapewniają widoczność o każdej porze dnia i nocy, dlatego klienci bez trudu odnajdą twój lokal usługowy.
2. Naklejki holograficzne — jeśli prowadzisz sklep internetowy lub stacjonarny z produktami rzemieślniczymi i hand made, to fajnym pomysłem jest zapakowanie ich w papierowe torebki i oklejenie rzucającymi się w oczy naklejkami z logo sklepu. Możesz także dorzucać je do zamówień i traktować jako podarunki dla klientów. Takie naklejki z efektem hologramu kojarzą się z markowymi produktami, a klienci podświadomie zbudują obraz Twojej firmy jako jakościowego brandu.
4. Neony — w ostatnich latach do łask wróciły neony, jednak w całkiem nowej odsłonie. Doskonale sprawdzają się jako logotypy restauracji, barów, salonów piękności lub firm z branży kreatywnej. Dzięki nowoczesnym neonom Twoja firma będzie się rzucać w oczy, a klienci chętnie wykonają sobie zdjęcia na ich tle i wrzucą je na Instagram.
5. Citylighty — to dobra propozycja dla sklepów stacjonarnych i restauracji. Są to specjalne nośniki podświetlane światłem białym, na których umieszczane są plakaty. Dzięki temu są doskonale czytelne i perfekcyjnie nadają się na menu restauracyjne, eksponowanie tymczasowych promocji czy po prostu elegancki baner firmowy.
6. Użyteczne” wizytówki — mimo że niektórzy uważają, że wizytówki odeszły do lamusa i większość po prostu je wyrzuca, możesz sprawić, że Twoje na długo zagoszczą w portfelach klientów lub przy innych przedmiotach codziennego użytku (np. kluczach). Wystarczy zadbać, żeby były one użyteczne. Karta survivalowa jako reklama firmy z branży motoryzacyjnej, lusterka podręczne z logiem salonu kosmetycznego, a może otwieracz do butelek, pendrive lub guma do ćwiczeń… Pomysłów jest wiele, wystarczy pokombinować.
Takie już mamy czasy, że ponad 70% społeczeństwa regularnie szuka produktów i usług w Internecie, dlatego nie może tam nie być Twojej firmy. Absolutną podstawą będą ciekawe i angażujące profile w mediach społecznościowych, strona www i wizytówka Google z widocznymi opiniami, kontaktem i lokalizacją. Zauważ, że oprócz strony www formy te są właściwie darmowe, a jednak bardzo skuteczne.
Regularne aktualizowanie informacji i wrzucanie postów z poradami czy wiedzą branżową na fanpage i bloga firmowego pozwala budować ekspercką pozycję firmy, niezależnie od wielkości i specjalizacji. Klienci mogą dzięki temu przekonać się o Twojej fachowości i profesjonalizmie, a więc chętniej wybiorą właśnie Twoją firmę.
Tego typu działania określa się mianem content marketingu. Co więcej, darmową wiedzę o tym, jak skutecznie prowadzić media społecznościowe i blog firmowy, a także budować świadomość marki możesz bez trudu znaleźć nie gdzie indziej, jak… w Internecie.
Oczywiście od razu lub z czasem możesz postawić na płatną reklamę internetową, co pomoże ci dotrzeć do większej liczby klientów. Jest to niestety trudniejsza sztuka i prawdopodobnie lepiej w takim przypadku skorzystać z pomocy agencji zajmujących się marketingiem online.
Najprościej mówiąc, w pozycjonowaniu chodzi o to, aby Twoja strona pojawiała się jak najwyżej w wyszukiwarkach internetowych po wpisaniu konkretnej frazy, dzięki czemu zwiększysz szansę na pozyskanie klientów. Pozycjonowanie ciężko zaliczyć do rodzaju reklamy, jednak jest to istotna kwestia, jeśli chcemy zwiększyć widoczność firmy w internecie.
W pozycjonowaniu strony liczy się wiele aspektów, takich jak atrakcyjny content marketing, odpowiednie słowa kluczowe, dobrze zbudowana struktura strony, widok na urządzeniach mobilnych i wiele innych.
Ostatni podpunkt to najskuteczniejsza i co najważniejsze darmowa reklama firmy. Mowa oczywiście o zadowolonych klientach, którzy są skorzy polecić Twoje produkty/usługi innym. Staraj się, aby osoby z nich korzystające były w pełni zadowolone, a z pewnością ich znajomi pojawią się u Ciebie. Aspekt opinii ważny jest także w reklamie online i często znaczy więcej, niż 1000 płatnych reklam.
Reklama firmy może przybierać wiele form, zarówno offline (plakaty, ulotki, naklejki itp.), jak i online (strony internetowe, social media, mailing itp.). Skuteczność reklamy w dużej mierze zależy od jej atrakcyjności wizualnej i dopasowania do konkretnej grupy docelowej klientów. Pamiętaj, że jej treść powinna być skoncentrowana na korzyściach, jakie oferujesz swoim klientom i że warto stawiać na zróżnicowane formy reklamy.
Zdjęcie główne: Andrea Piacquadio/pexels.com