O co chodzi z limitem polskiej muzyki w radio?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Aktualnie, zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji stacje radiowe są zobowiązane, aby przeznaczać co najmniej 33 proc. czasu antenowego na nadawanie treści w języku polskim (z czego co najmniej 60 proc. w godz. 5-24).  Wraz ze zmianą ustawy, minimalny udział utworów polskojęzycznych ma zostać podniesiony z 33% do 49%, począwszy od trzeciego kwartału tego roku.

Reprezentanci 202 polskich stacji radiowych (co stanowi 70% wszystkich istniejących rozgłośni w Polsce) w tym ogólnopolskich, ponadregionalnych i lokalnych, wspólnie wystosowali list do władz, w którym stanowczo wyrażają swój sprzeciw wobec zmiany minimalnego udziału utworów w języku polskim.

Pod listem zaadresowanym m.in. do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji podpisali się prezesi 4 największych grup radiowych w Polsce: Eurozetu, Grupy RMF, Grupy Radiowej Agory i Time SA, a także przedstawiciele Pakietu Niezależnych, który zrzesza 58 lokalnych rozgłośni.

Mikrofon radiowy
(fot. Fringer Cat, źródło: unsplash.com)

W czym problem?

Radiowcy zarzucają, że propozycja polskiego rządu w ogóle nie uwzględnia wąskiej specyfiki wielu audycji radiowych. Stacje, które mają audycje o nieprzeciętnych formatach, będą miały trudności w dobraniu odpowiedniej ilości polskiego repertuaru, tym bardziej, że wymóg spełniają polskie piosenki, które posiadają jedynie tekst, zatem co z rozgłośniami nadającymi choćby polską muzykę filmową czy elektroniczną?

Środowisko radiowe jest zdania, że zabieg będzie miał fatalny wpływ na polską radiofonię,  a na zmianie straci również skarb państwa oraz krajowi artyści, którym ta reorganizacja dotychczasowego status quo miała pomóc ze względu na spowodowaną pandemią utratę dochodów z występów na żywo. 

Interface aplikacji Spotify
(fot. Heidi Fin, źródło: unsplash.com)

W liście do władz został również podkreślony problem konkurencyjności zagranicznych platform streamingowych takich jak np. Tidal czy Spotify, które nie podlegają żadnym regulacjom, a użytkownicy mogą swobodnie omijać utwory na playliście i mieć dostęp do zagranicznych artystów, co zostanie ograniczone w przypadku polskich rozgłośni.

W liście nadawcy wskazują też, że obecnie standardem – również na całym świecie, jest układanie playlist na podstawie bardzo wnikliwych badań preferencji muzycznych wśród odbiorców konkretnych rozgłośni. Niekompatybilne dobieranie muzyki do oczekiwań słuchaczy oraz zmiany w dotychczasowych formatach audycji spowodują ich odejście. Doprowadzi to do spadku zainteresowania reklamodawców,  a w konsekwencji obniżenie przychodów reklamowych. Osłabi to kondycję finansową nadawców, którzy będą zmuszeni zmniejszyć koszty, a do budżetu państwa odprowadzać będą niższe podatki. Spadki przychodów stacji odczują również artyści, gdyż tantiemy są płacone proporcjonalnie do przychodów stacji radiowych.

Zdjęcie główne artykułu: fot. FG Trade / E+ / Getty Images

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*