Zakupy online stały się czymś bardzo powszechnym, szczególnie w czasie pandemii COVD-19. Jeszcze do niedawna Polacy kupowali przez Internet głównie artykuły przemysłowe, obecnie preferencje zakupowe uległy zmianie. Co Polacy kupują w sieci?

Epidemia zmieniła preferencje Polaków

Szalejąca epidemia COVID-19 wymusiła na Polakach zmianę nawyków zakupowych. Jeszcze początkiem roku bardzo duża część Polaków niechętnie robiła zakupy online, tymczasem w czasie pandemii stały się one nową normą. Opinię tę potwierdzają statystyki firmy Elavon, obsługującej terminale płatnicze. Wynika z nich, że aż 48% ankietowanych przeniosła swoje zakupy do sieci. Wśród tych osób znaleźli się również ci, którzy wcześniej nie korzystali z tej formy zakupów. 

Także wiceprezes DHL Express, Edwin Osiecki, stwierdził, że na szczęście nie potwierdził się sceptyczny scenariusz braku zakupów online.

Co najchętniej kupują Polacy w sieci?

Para skórzanych butów
(źródło: pixabay.com)

Wydawać by się mogło, że Polacy w sieci będą kupować głównie żywność. Jednak nic bardziej mylnego. Z badań przeprowadzonych przez firmę Gemius wynika, że największą popularnością cieszą się:

  • odzież,
  • akcesoria,
  • dodatki,
  • obuwie,
  • kosmetyki,
  • perfumy.

Z badania Deloitte wynika z kolei, że tylko 23% Polaków zamawia żywność przez Internet. Jak widać, w kwestii spożywczej wciąż jesteśmy tradycjonalistami.

Przyczyny tego stanu

Przyczyn takiego wyboru zakupowego Polaków jest co najmniej kilka, a najważniejsze z nich to:

  1. Popularne sieciówki odzieżowe obniżyły dość mocno ceny swoich towarów, co zwiększyło popyt.
  2. W czasie lockdownu wiele serwisów oferowało tańszą niż zwykle lub bezpłatną dostawę. Np. Allegro gwarantowało bezpłatną wysyłkę do paczkomatów, gdy zakupy przekroczyły kwotę 40 zł.
  3. Złożenie zamówienia na artykuły spożywcze było możliwe tylko w niewielu miastach, a gdy już była możliwość zamówienia towarów spożywczych z dostawą do domu, to rezerwacja terminu dostawy była bardzo problematyczna.

Polacy zwiększają wydatki na żywność

Wóz kuriera
(fot. Claudio Schwarz, źródło: unsplash.com)

Polscy konsumenci nie czują się bezpiecznie podczas zakupów stacjonarnych – tak wynika z badania Deloitte. Pomimo strachu, aż 1/3 respondentów badania chce zwiększyć wydatki na żywność w ciągu najbliższych tygodni. Oprócz zwiększenia wydatków na żywność, polscy konsumenci planują również zwiększyć wydatki na inne artykuły gospodarstwa domowego.

Dane z tych badań nie zmieniają faktu, że Polacy bardzo chwalą sobie zakupy w sieci za m.in.:

  • brak kolejek,
  • wygodną dostawę do domu,
  • bezpłatne wysyłki do paczkomatów.

Zagraniczni konsumenci polskich produktów

Polscy sprzedawcy online powoli zaczynają liczyć zyski. W polskich sklepach internetowych coraz chętniej kupują nie tylko rodacy, lecz także cudzoziemcy. Tym samym coraz więcej polskich e-sprzedawców rozważa sprzedaż swoich towarów również na rynku zagranicznym.

Wiceprezes DHL Express, Edwin Osiecki, uważa, że polscy e-sprzedawcy mają szansę na rentowną sprzedaż na rynku zagranicznym, jeśli ich oferta będzie konkurencyjna pod kątem bezproblemowej realizacji doręczeń.

Uwarunkowania internetowych zakupów

Odzież na wieszakach
(fot. Duy Hoang, źródło: unsplash.com)

Zakup produktów przez Internet jest bardzo często uwarunkowany przez płeć konsumenta. Kobiety najczęściej kupują:

  • odzież,
  • dodatki,
  • kosmetyki,
  • artykuły dla dzieci,
  • zabawki.

Mężczyźni zaś częściej kupują w sieci:

  • sprzęt elektroniczny,
  • oprogramowanie,
  • artykuły dla kolekcjonerów.

Wykształcenie a zakupy w sieci

Badania wykazały, że osoby wykształcone wykazują większe zainteresowanie zakupami przez Internet. Wiele osób z tej grupy stawia na wygodę i bezpieczeństwo, które gwarantują im zakupy online.

Sieciowy shopping to świetne rozwiązanie pozwalające zaoszczędzić czas i pieniądze – nie tylko w czasie pandemii.

Zostaw komentarz
Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *