Niezależnie czy chodzi o działalność stacjonarną, czy o e-commerce, najważniejszą decyzją będzie wybranie swojej niszy. To na tym etapie większość ludzi rezygnuje z planów, miotana wątpliwościami. I chociaż nie ma co przesadnie utrudniać sobie tego wyboru, warto nie spieszyć się z tym procesem, a przede wszystkim dowiedzieć się, dlaczego jest tak istotny.
Decydując się na założenie przedsiębiorstwa, podstawowa kwestia to wiedzieć, kim jest nasz klient. Znajomość klienta jest kluczem do każdego udanego przedsięwzięcia, ponieważ jak nic innego wpłynie na publikowane treści, marketing, rozwój produktu — w zasadzie na każdy aspekt firmy. Mimo to, odnalezienie tej właściwej niszy stanowi dla wielu osób spore wyzwanie.
Często obserwowaną początkową pokusą jest pójście na szerszą skalę, z obawy przed wykluczeniem grup potencjalnych klientów. Jednak niestety, takie podejście prowadzi do tego, że chcąc sprzedać produkt lub usługę wszystkim, nasze działania są bardziej rozproszone, nasz marketing miałki, więc w rezultacie nie sprzedajemy nikomu. Bardziej solidnym i słusznym podejściem jest marketing niszowy, który odnosi się do strategii skupiającej się wokół unikalnej grupy docelowej.
Dobry marketer, który rozumie swoją niszę rynkową, jest o wiele bardziej skuteczny w nakłanianiu ludzi do kupowania niż ktoś, kto próbuje reklamować się dla ogółu odbiorców. Różne rynki niszowe lepiej reagują na określone komunikaty, więc im lepiej zrozumiemy nasz rynek, tym skuteczniejszy będzie marketing.
W świecie e-commerce niszę definiuje się jako specyficzny segment rynku, na którym występuje duży popyt i niska podaż. Strategia niszy rynkowej polega więc na znalezieniu odpowiedniej dla nas niszy i jej wypełnieniu. Najczęściej odnosi się to do działań skoncentrowanych na wybranym, bardzo wąskim segmencie rynku i specyficznym, oryginalnym asortymencie. Istnieją trzy główne sposoby kształtowania strategii niszy rynkowej:
W oparciu o nasze zainteresowania, pracę, sytuację rodzinną i wszystkie inne czynniki możemy zastanowić się, do jakich unikatowych grup sami należymy. Czy będą to podróże, fotografia i wspinanie? A może szachy, stolarka i ogrodnictwo? Mając wiedzę z konkretnych tematów, możemy następnie zastanowić się, czy istnieje jakiś sposób na połączenie ich. Szukając niszy, musimy zacząć od siebie, ponieważ do tej strategii nie można zabrać się, będąc osobą z zewnątrz. Rynki niszowe najczęściej mają swoją własną kulturę i wartości, więc jeśli zależy nam na zaangażowaniu się w konkretny rynek, musimy nauczyć się „mówić jego językiem”.
Po zidentyfikowaniu niszy, na której chcemy się skupić i po wymyśleniu kilku potencjalnych sposobów obsługi tego rynku, musimy zweryfikować nasze pomysły. Czas zobaczyć, jak inne firmy podchodzą do tego obszaru, jakie rozwiązania są już oferowane i czy możemy zaoferować coś, co wniesie do niszy nową jakość i wartość. Dokonując analizy, warto przysiąść nad materiałami udostępnionymi przez konkurencję, bez pomijania takich zakładek jak “O nas”, w których często możemy znaleźć duże ilości cennych informacji, także tych dotyczących początków, wzlotów i upadków firmy, co może stanowić skarbnicę wiedzy dla nas jako chcących dopiero przebić się ze swoim produktem na rynek.
Zdjęcie główne: Blake WiszHire/unsplash.com