Mów prosto do swoich odbiorców! O regule KISS

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Podstawą skutecznej komunikacji jest zrozumienie – odbiorca musi nie tylko otrzymać Twój komunikat, ale także wiedzieć, o czym on jest. Jeśli za bardzo skomplikujesz przekaz, możesz zostać źle zrozumiany lub w ogóle nie trafić do swoich odbiorców. Dlatego w wielu branżach popularnością cieszy się koncepcja maksymalnego upraszczania – designu, treści, komunikatu itp. – nazywana regułą KISS.

Co kryje ten pocałunek? O założeniach reguły KISS

KISS, czyli Keep It Simple, Stupid (w wolnym tłumaczeniu: „Zrób to prosto, głupku”) to koncepcja, która przyszła do nas z przemysłu lotniczego i mówi, że każdy system działa lepiej, jeśli pozostaje prosty i zrozumiały, a nie staje się bardziej skomplikowany. Podejście to nadal pozostaje punktem odniesienia w inżynierii, programowaniu, projektowaniu, marketingu i wielu innych branżach, zapobiegając niepotrzebnej komplikacji działań. Jeśli możesz coś ułatwić, po prostu to zrób.

Skąd wzięła się zasada KISS?

Sam pomysł nie jest taki nowy i na przestrzeni dziejów pojawiał się w wielu odsłonach, a wszystkie sprowadzają się do jednego – upraszczaj! Takie przesłanie wyraźnie widać w słowach słynnego architekta Miesa van der Rohe: „Mniej znaczy więcej”, a także Leonarda da Vinci: „Prostota jest szczytem wysublimowania”. O tym samym mówi również brzytwa Ockhama, nazywana „zasadą ekonomii myślenia” – nie ma sensu wkładać dużo wysiłku w to, co można ułatwić. Z dwóch możliwych rozwiązań musisz wybrać to, które jest prostsze. Spośród dwóch konkurujących hipotez należy dać pierwszeństwo tej, która zawiera mniej założeń i tak dalej.

KISS w praktyce – jak wykorzystać?

KISS to bardzo uniwersalna reguła, którą można stosować niemal we wszystkim. Dokonując jakiegoś wyboru, musisz upewnić się, że znalezione rozwiązanie jest najprostszym z możliwych, a przy tym naprawdę rozwiązuje problem i nie komplikuje sytuacji. Oto kilka przydatnych założeń KISS:

  • Podjęte działania muszą rozwiązać najważniejszy problem w możliwie najprostszy sposób.
  • Nie sprawiaj, że rozwiązanie będzie trudniejsze niż sam problem.
  • Nie zmieniaj zasad gry. Nie wymagaj od ludzi uczenia się nowej aktywności, aby „mieli zaszczyt” komunikowania się z Tobą.
  • Rozwiązanie musi być elastyczne.
  • Trzymaj się zasady 90/90. Nie możesz zadowolić wszystkich – 90% to dobry wynik.

Reguła KISS to dobry sposób na ułatwienie komunikacji zarówno w sytuacjach oficjalnych i zawodowych, jak i prywatnych. Twój odbiorca nie zgubi się w nadmiarze informacji, nie zniechęci się złożonością komunikatu i z większym prawdopodobieństwem zrozumie sens twojego przekazu.

Umiejętność formułowania prostych wiadomości, a także rozwiązań jest niezwykle ważna w sprzedaży czy zarządzaniu zespołem. Pamiętaj też, że maksymalne uproszczenie projektu, komunikatu czy rozwiązania problemu to prosta droga do oszczędności czasu i zwiększenia wydajności.

KISS w marketingu

Promując swój biznes w sieci, również powinieneś się kierować regułą KISS. Prosty design strony bez nadmiaru elementów i kolorów wygląda elegancko, schludnie i nowocześnie. Co więcej, im łatwiejsza w użytkowaniu jest twoja witryna, tym lepiej, dlatego zrezygnuj ze wszelkich udziwnień, które mogą zabierać twoim klientom zbyt dużo czasu. Na prostotę warto postawić także w copywritingu – niech teksty będą krótsze, ale bardziej użyteczne i zrozumiałe, bez skomplikowanych słów i długich zdań. Tworząc slogany i komunikaty reklamowe, zawsze zadawaj sobie pytanie – czy mogę to zrobić prościej?

Zdj. główne: Kenny Eliason/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*