elements.envato.com / Unai82
Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Większość działających od dłuższego czasu na rynku marek planuje wprowadzenie zmian w swoim wizerunku. Potrzeba ich wdrożenia pojawia się zazwyczaj w sytuacji, kiedy marka chce przyciągnąć do siebie nowych klientów, wkroczyć z ofertą na nowy rynek lub w jej otoczeniu pojawiła się silna, zagrażająca dotychczasowej pozycji konkurencja. Podejmowane przez nie działania mają na celu zmianę wizerunku marki celem jego lepszego dostosowania do bieżących realiów. Wiążą się z tym zarówno korzyści, jak i pewne ryzyko, którego warto mieć świadomość, zanim zdecydujemy się na transformację, czyli rebranding marki.
W ostatnich latach zapanowała swoista moda na rebranding. Coraz więcej firm decyduje się na jego przeprowadzenie, widząc w tym procesie remedium na większość problemów, z którymi się borykają. Do rebrandingu warto jednak podchodzić z dużą rozwagą i ostrożnością – jest to bowiem proces dużo bardziej skomplikowany i złożony, który dalece wykracza poza samą zmianę logo, hasła reklamowego czy kolorystyki firmowej. Czym jest rebranding i w jakim celu się go przeprowadza?
Pod pojęciem rebrandingu kryje się rozłożony w czasie proces, który ma na celu doprowadzenie do transformacji marki w zakresie najistotniejszych elementów składających się na jej wizerunek i strategię. Obejmuje zarówno wizualne, widoczne na zewnątrz aspekty działalności firmy takie, jak m.in. logo, kolorystyka firmowa, wystrój wnętrz, stroje pracowników itp., jak i elementy, których nie widać – m.in. wartości marki, komunikację z klientami, jakość produktów i wiele innych.
Już na podstawie samego zakresu można zauważyć, że rebranding jest bardzo złożonym procesem, który w istotny sposób ingeruje w dotychczasowy wizerunek firmy. Całościowy rebranding całkowicie zrywa z przeszłością marki, pozwalając w jej miejscu powołać do życia zupełnie nowy podmiot. To jednak nie jest jedyne oblicze tego procesu – rebranding równie dobrze może być bowiem także liftingiem/odświeżeniem wizerunku marki, przekształcającym tylko wybrane z jego elementów.
Kluczem do sukcesu jest odpowiednie zaplanowanie całego procesu oraz określenie zakresu wprowadzanych zmian. Rozważając przeprowadzenie rebrandingu, warto skonsultować się z agencją brandingową, która specjalizuje się w jego planowaniu i wdrażaniu. Doświadczeni pracownicy agencji, po dogłębnym przeanalizowaniu dotychczasowej działalności marki, będą bowiem w stanie nie tylko doradzić, czy rebranding jest wartą rozważenia opcją, ale także dostosować jego zakres do indywidualnych potrzeb konkretnego podmiotu.
Jedne marki, aby przetrwać i móc dalej rozwijać swoją działalność, będą musiały całkowicie zerwać z dotychczasowym wizerunkiem, inne natomiast będą potrzebowały jedynie kosmetycznych zmian wizerunkowych, aby wybić się ponad konkurencję oraz utrzymać zainteresowanie swoich odbiorców. Przeprowadzony we współpracy z profesjonalną firmą rebranding pozwoli także zidentyfikować mocne i słabe strony firmy oraz szanse i zagrożenia dla jej dalszego rozwoju, których świadomość stanowi klucz do opracowania skutecznej strategii dalszego postępowania.