Skuteczna sprzedaż – czy model AIDA nadal ma sens?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Model AIDA powstał na potrzeby branży reklamowej. W odniesieniu do marketingu i przedsiębiorczości pozwala pozyskać więcej klientów i ustalić priorytety swoich działań. Można go potraktować jako siatkę celów, która daje nowe spojrzenie na kampanię marketingową. Śledzi podróż klienta przez świadomość, zainteresowanie, pragnienie i działanie.

Czym jest model AIDA?

Wspomniany model identyfikuje etapy poznawcze, przez które przechodzi klient podczas procesu zakupu produktu lub usługi. Taką ścieżkę nazywamy też lejkiem sprzedażowym. Nie jest to już relacja wyłącznie między kupującym a firmą, ponieważ media społecznościowe rozszerzyły ją o nowe cele. 

Model AIDA został opracowany w 1898 roku przez amerykańskiego biznesmena Eliasa St. Elmo Lewisa, który pisał o skutecznych strategiach marketingowych. Początkowo zalecał: przyciągnięcie uwagi, podtrzymywanie zainteresowania i wzbudzenie pożądania. Z czasem wzbogacił swój model o “podjęcie działania”. Chociaż AIDA powstała w czasach, gdy królowała sprzedaż bezpośrednia, ma dziś zastosowanie jako strategia organizacyjna w branży reklamy i marketingu.

Etap 1: przyciągnij uwagę potencjalnego klienta

Tworząc kampanię lub konstruując stronę z myślą o modelu AIDA, możesz uzyskać większą kontrolę nad ścieżkami potencjalnych klientów. Jeśli twoje treści mają przyciągnąć uwagę odbiorców, powinieneś pomyśleć o ich potrzebach i oczekiwaniach. Rozbudź ich ciekawość, by zaczęli szukać informacji na temat twojej firmy. Na tym etapie konsument pyta, trochę jak małe dziecko: „Co to jest?”. Popracuj nad świadomością marki i skutecznym przekazem. 

Strategia
(źródło: pexels.com)

Z pomocą przychodzi marketing treści. Pozwala przyciągnąć większą liczbę użytkowników na stronę. Zastanów się, czy tworzone treści rozwiązują problemy odbiorców i koncentrują się na ich pasjach. Dzięki temu łatwiej do nich dotrzesz. Zadbaj o właściwe pozycjonowanie artykułów zamieszczanych na stronie. Publikuj posty na Facebooku i Instagramie. 

Etap 2: wzbudź zainteresowanie wśród grupy docelowej

Kiedy potencjalni klienci usłyszą o twoim produkcie lub usłudze, najprawdopodobniej będą chcieli zdobyć więcej informacji na jego temat. Przedstaw zalety swojej oferty. Pokaż, że proponowane rozwiązanie zaspokaja ich potrzeby i oczekiwania. Na tym etapie klienci powinni dojść do wniosku, że twój produkt lub usługa im się podoba. Aby przejść do tego etapu, powinieneś tworzyć przekonujące i angażujące klienta treści.

Etap 3: wzbudź pragnienie wśród odbiorców

Na tym etapie postaraj się wzbudzić zaufanie wśród grupy docelowej. Przekonaj klientów, że naprawdę chcą skorzystać z twojej oferty. Aby to zrobić, regularnie publikuj ciekawe i merytoryczne treści. Upewnij się, że subskrybują twojego bloga, obserwują cię w mediach społecznościowych i pobierają materiały reklamowe.

Statystyki na ekranie
(fot. Lukas Blazek, źródło: unsplash.com)

Im więcej potencjalnych klientów wchodzi w interakcję z marką, tym większa szansa, że skorzystają z twojego produktu lub usługi.

Etap 4: zachęć do działania

Daj potencjalnym klientom szansę na podjęcie odpowiednich działań. W końcu, jaki jest sens tworzenia treści i budowania głębokich relacji z potencjalnymi odbiorcami, jeśli zapomnisz o ostatnim kroku? Zachęć klientów do działania. Niezależnie od tego, jak daleko znajdują się od ostatecznej decyzji o zakupie, przedstaw swoją ofertę jako wartościową. Dzięki temu chętniej podejmą działanie. Zastanów się, jak możesz przedstawić zalety produktu lub usługi, jednocześnie motywując do nawiązania współpracy z twoją firmą. 

Zadbaj o CTA (wezwanie do działania). Upewnij się, że jest wyraźne, jasne i nieskomplikowane. Może przyjąć formę przycisku lub banera, który określa, jakie działanie należy podjąć i co otrzyma klient w zamian. W ten sposób zwiększysz szanse na sukces. Przykładowy CTA może brzmieć: „Zamów słuchawki Bluetooth już dzisiaj i skorzystaj z 20% rabatu” lub „Zamów subskrypcję i zyskaj dostęp na 30 dni za darmo”. 

Model AIDA daje solidne ramy, które prowadzą odbiorców przez lejek sprzedażowy i zachęcają ich do działania. Jeśli zastosujesz go do marketingu treści, będziesz korzystać ze sprawdzonej strategii, która może konsekwentnie angażować, przekonywać i przekształcać odbiorców w klientów. Aby tak się stało, musisz poznać dokładną ścieżkę twojego klienta. Obserwuj, wyciągaj wnioski i działaj.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*