Nieodzownym elementem ich życia jest stała obecność w social mediach – codziennie dzielą się tam z innymi swoim rytmem dnia, opiniami, a przede wszystkim wyborami konsumenckimi. Dzięki szerokim zasięgom jedno ich słowo jest czasem więcej niż milionowa kampania, co czyni z nich potężnych marketingowych graczy. Co jednak kryje się poza Instagramem i Tik-Tokiem i jak tak naprawdę wygląda ich praca?

Zawód Influencer, czyli człowiek wielkich wpływów pod nieustanną obserwacją 

Mimo zmieniających się nieustannie trendów i dezaktualizacji pewnych dotychczas najpopularniejszych portali społecznościowych nie da się ukryć, że odgrywają one ważną rolę w kształtowaniu współczesnego świata. Dane sprzed dwóch lat wskazywały, że z serwisów tego typu aktywnie korzystało ponad 45% populacji, a od tego czasu liczba ta z całą pewnością wzrosła. Influencerzy, czyli najbardziej wpływowe osoby obecne w sieci, mają zatem potężny wpływ na opinie, decyzje i upodobania połowy ludzkości. 

Skąd oni się biorą?

Aparat fotograficzny
(fot. Laura Chouette, źródło: unsplash.com)

O influencerach najczęściej mówi się w kontekście ludzi stosunkowo młodych, którzy odnieśli sukces poprzez działalność w Internecie, w przeciwieństwie do celebrytów, do których należą głównie osoby po 45. roku życia i które znane są raczej pokoleniu naszych rodziców i raczej z kanałów telewizyjnych.

Odnosząc się do definicji samego zjawiska influencer to ktoś, kto:

  • ma możliwość aktywnego wpływania na decyzje zakupowe innych, ze względu na autorytet, wiedzę, stanowisko lub relacje z odbiorcami;
  • posiada grono obserwujących go osób w ramach odrębnej niszy, w którą aktywnie się angażuje.

W największej ilości przypadków influencerzy to osoby, które aktywnie budowały swoją reputację dzięki eksperckiej wiedzy oraz doświadczeniu w pewnej określonej dziedzinie. Tworzenie własnej marki to proces długotrwały, wymagający dużej konsekwencji – regularne publikowanie postów na dany temat w preferowanych kanałach mediów społecznościowych, podsycanie zainteresowania, kreatywne podejście do prowadzenia kanałów.

Sprawnie zaplanowane działania już po kilku miesiącach są w stanie wygenerować liczne rzesze entuzjastycznych, zaangażowanych odbiorców i sympatyków. Tego typu osobistości są uwielbiane przez lokalne i międzynarodowe marki, ponieważ z niewyobrażalną dotychczas łatwością mogą one kreować trendy i zachęcać swoich obserwujących do kupowania produktów, które same promują.

Typy influencerów

Kobieta pracująca przy laptopie
(fot. Amelia Bartlett, źródło: unsplash.com)

Samo pojęcie jest bardzo rozległe i w ramach influencerskiej aktywności można wyszczególnić wiele typów i podtypów tego rodzaju pracy. Influencerzy różnią się od siebie w zależności od liczby obserwatorów, czyli zasięgu wpływów czy rodzaju promowanej treści. Wyróżniamy:

  • Mega-influencerów – ludzi z ogromną liczbą obserwujących w sieciach społecznościowych, która najczęściej wynosi ponad milion osób na jednej platformie;
  • Makro-influencerów – postawieni o krok dalej od mega-influencerów i być może bardziej dostępni jako influencer marketerzy. Śledzi ich z reguły między 40 tysięcy, a milion osób;
  • Mikro-influencerzy – zwykli ludzie, którzy stali się znani ze swojej wiedzy na temat jakiejś specjalistycznej niszy. Są bardzo popularni, ale w obrębie ścisłej grupy osób zafascynowanych danym tematem;
  • Nano-influencerzy – najnowsze pojęcie określające osoby mające niewielką liczbę obserwujących, ale zwykle będące ekspertami w niejasnej lub wysoce wyspecjalizowanej dziedzinie. Można myśleć o nich jako o przysłowiowych dużych rybach w małym stawie.            

Ważne jest również to, z jakich kanałów korzystają dane osoby w celu komunikacji ze swoimi obserwatorami. Wśród influencerów możemy rozróżnić zatem blogerów, youtuberów, instagramerów, tik-tokerów, ale także osoby, które łączą wiele kanałów i oferują kompleksowy zestaw treści, dostosowany pod każdą z platform oddzielnie.

Zdjęcie główne artykułu: fot. Dollar Gill, źródło: unsplash.com

Zostaw komentarz
Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *