„Złota godzina” w social mediach. Fakt czy miejska legenda?

„Złota godzina” w social mediach. Fakt czy miejska legenda?

Wielu marketingowców zajmuje wciąż aktualna kwestia tak zwanej „złotej godziny” w social media, czyli czasu, kiedy najlepiej publikować content, by dotarł do jak najszerszej publiki. Choć w sieci dostępnych jest mnóstwo badań i profesjonalnych analiz tego zagadnienia, to w rzeczywistości ich wyniki nie są uniwersalne i jednoznaczne. Co to oznacza w praktyce?

Czy „złota godzina” istnieje?

W pewnym stopniu tak. Nie jest to jednak jedna godzina obejmująca wszystkie serwisy społecznościowe i wszystkie grupy docelowe. W praktyce oznacza to, że owszem, można wskazać godziny największej aktywności użytkowników Facebooka czy Instagrama, ale są to wartości mocno uśrednione i wcale nie muszą dotyczyć tej grupy odbiorców, która Cię interesuje.

Szukając „złotej godziny”, musisz wziąć pod uwagę:

  • aktywność swojej grupy docelowej;
  • cel publikowanych postów;
  • kanał, na którym publikujesz.

Analizując te czynniki, jesteś w stanie maksymalnie zbliżyć się do określenia przedziałów czasowych, w których Twój post może mieć największe zasięgi.

Grupa docelowa

Jeśli chcesz osiągnąć maksymalne zasięgi, musisz poznać i zrozumieć swoich odbiorców. Pomoże Ci w tym określenie persony, czyli przykładowego przedstawiciela z każdej z grup docelowych obejmujących Twoich potencjalnych klientów. Tworząc profil interesujących Cię osób, skup się na takich aspektach jak:

  • urządzenie wykorzystywane do przeglądania social media;
  • odwiedzane kanały;
  • preferowany content;
  • godziny największej aktywności;
  • czas spędzany na przeglądaniu social media;
  • zachowanie w dni powszednie i w weekendy.

Musisz wiedzieć, kim są Twoi odbiorcy i jak wygląda ich typowy dzień. Dzięki temu będziesz mógł dostarczać im nowe treści w odpowiednim czasie. Co więcej, taka wiedza pomoże Ci też nakłonić ich do podjęcia określonych działań.

Jeśli chodzi o aktywność użytkowników, zawsze możesz do jej sprawdzenia wykorzystać specjalne narzędzia analityczne. Większość z nich jest płatna, ale w przypadku Facebooka taki panel jest integralną częścią konta i masz do niego nieograniczony dostęp. Wykorzystaj informacje, które możesz tam znaleźć i zoptymalizuj czas publikacji.

Kanał społecznościowy

Każdy serwis społecznościowy rządzi się swoimi prawami i ma określoną specyfikę, która bezpośrednio wpływa na aktywność użytkowników. To znaczy, że post opublikowany rano na Facebooku może mieć zupełnie inne zasięgi niż ta sama treść na Instagramie. W głównej mierze wynika to z działania ich algorytmów, które biorą pod uwagę nie tylko czas publikacji, ale także jej częstotliwość oraz jakość contentu. Optymalna częstotliwość dla poszczególnych kanałów społecznościowych to na przykład:

  • Instagram – jeden lub dwa posty dziennie;
  • Facebook – dwa posty dziennie;
  • TikTok – kilka postów dziennie;
  • Twitter – trzy posty dziennie.

Dodatkowo na Instagramie duże znaczenie dla zasięgów mają hashtagi – ich odpowiedni dobór pomoże Ci trafić do szerszego grona odbiorców zainteresowanych konkretną tematyką.

Jakościowy content

Niebagatelne znaczenie dla widoczności Twoich postów ma ich atrakcyjność dla odbiorców. Jakościowy i angażujący content to coś, co użytkownicy nie tylko chcą czytać, ale też chętnie dzielą się tym z innymi. Każde udostępnienie to dodatkowe zasięgi dla Ciebie i sygnał dla algorytmów, że Twój post jest wartościowy dla odbiorców.

Jak widzisz, „złota godzina” wcale nie musi być mitem, ale z pewnością będziesz musiał określić ją osobno dla wszystkich swoich kanałów i grup docelowych, ponieważ nie jest koncepcją uniwersalną.

Zdj. główne: dole777/unsplash.com

Zostaw komentarz
Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *