Ostatni rok był ciężki dla wielu branż, które walczyły i nadal walczą o przetrwanie. Natomiast dla rynku e-commerce był to rok wielu wyzwań, a także rekordowy pod względem sprzedaży.
Przez pandemię spora część handlu przeniosła się do sieci. Wiele branż musiało zmienić podejście do biznesu i odnaleźć swoje miejsce w internecie oraz ruszyć ze sprzedażą online.
Bez wątpienia rok 2021 będzie rokiem sprzedaży online. Pozamykane galerie, ograniczenia spowodowały, że coraz częściej decydujemy się na zakup w sieci. Konsumenci w trosce o swoje zdrowie, bezpieczeństwo, ale także z wygody wolą zrealizować swoje zamówienia w sieci.
Z analizy przeprowadzonej przez PwC wynika, że w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce będzie na poziomie 162 mld zł. Oznacza to średnioroczny wzrost o 12%. Najszybciej będzie rosła sprzedaż produktów spożywczych oraz z kategorii zdrowie i uroda. Już w 2020 r. kanał online miał 14% udziału w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce, na co wpływ miała m.in. pandemia i przyspieszony rozwój platform e-commerce.
Amazon wchodząc na polski rynek stworzy kolejny kanał sprzedaży i szansę dla polskich małych przedsiębiorców. Już teraz ponad 1/3 przedsiębiorstw prowadzących sklepy online oprócz własnej witryny jest też obecna na platformie Allegro. Dzięki temu ich zasięg jest dużo szerszy. Platforma Amazona, za którą stoją ultranowoczesne technologie i najwyższy poziom klientocentryczności, pozwoli tym firmom docierać do jeszcze większej liczby klientów i okazji zakupowych, a tym samym zwiększać sprzedaż. Będzie to też szansa na to, by polskich sklepów internetowych powstało jeszcze więcej, aby zaspokajać coraz więcej specyficznych potrzeb zakupowych klientów – mówi Paweł Kowalik, manager w dziale strategii PwC.
Po zamówieniu produktów, producent zapewnia, że nawet w przeciągu 35 minut, klient będzie miał zakupy u siebie. Sprzedaż online obejmuje na ten moment konkretne rejony Warszawy, a dostawy realizuje firma Wolt.
– Taka formuła zakupów online jest bardzo wygodna dla konsumenta – podkreśla Cezary Jasiński, Dyrektor ds. Marketingu w Sokołów S.A. – Planujemy dalszy rozwój w tym obszarze – tak, by z naszego sklepu firmowego mogło korzystać coraz szersze grono klientów.
Jak oceniają specjaliście e-handel pozostanie z nami na dobre. Społeczeństwo zaczęło cenić sobie wygodę oraz bezpieczeństwo realizowania zakupów online.
Tutaj ważną rolę odgrywa marketing, a co za tym idzie precyzja oraz wiedza. Na co warto postawić? Jako sprzedawca oferujący swoje produkty w sieci pamiętaj o kodach rabatowych, o automatycznym chatbocie na messengerze lub na stronie www, a także wysyłka newsletterów oraz promocja w social mediach.
Już ponad 150 tysięcy polskich przedsiębiorstw prowadzi sprzedaż swoich produktów i usług przez internet. Robią to oni za pomocą własnych sklepów online, ale także przez platformy typu marketplace.
Eksperci PwC zwracają uwagę na cztery niezwykle ważne aspekty dla firm, które już sprzedają lub zamierzają sprzedawać w kanale online.
Pierwszym jest omnichannel, czyli zapewnienie spójności pomiędzy różnymi kanałami sprzedaży.
Drugi to customer experience – budowanie pozytywnych doświadczeń klienta. Aż 42% polskich konsumentów jest w stanie zrezygnować z danej marki po zaledwie jednym złym doświadczeniu.
Trzecim aspektem jest aktywizacja i lojalizacja klientów, m.in. poprzez dobór odpowiednich strategii cenowych czy programów lojalnościowych.
Czwarty to logistyka i zapewnienie ciągłości łańcuchów dostaw – szczególnie ważne w nie do końca przewidywalnej rzeczywistości, co w ostatnich miesiącach uwidoczniła trwająca pandemia.
Zdjęcie główne artykułu: źródło: pexels.com