Słowa i hasła reklamowe mają ogromne znaczenie, jednak tak samo istotne są kolory, które wzmocnią to, co chcesz powiedzieć swojemu odbiorcy.
Kolory mają w społeczeństwie konkretne konotacje, reprezentują określone cechy i wpływają na działania klienta. Nie bez powodu mawia się, że „kupujemy oczami” – kolory mogą pobudzić konsumenta do działania lub przeciwnie: wyciszyć go. Wzbudzają apetyt, wywołują emocje lub wspomnienia. Jeśli tylko poświęcisz chwilę na zapoznanie się z paletą barw i jej znaczeniem, będziesz mógł wykorzystać je z korzyścią dla swojej marki.
Także psychologowie potwierdzają, że kolory mają wpływ na ludzki umysł, dlatego odpowiednia kompozycja barw może wpływać na nastrój klientów. Co ciekawe, potrafią także wpłynąć na ludzkie ciało (np. czerwony kolor przyspiesza ludzkie reakcje i zwiększa ciśnienie krwi, a niebieski uspokaja). W efekcie mogą więc wpłynąć na decyzje konsumenckie i zdecydować o wyborze danego produktu. Badania [1] pokazują, że aż 75% klientów podczas pierwszej oceny produktu zwraca uwagę właśnie na kolor opakowania lub też samego przedmiotu
Zwróćmy uwagę na kilka podstawowych kolorów i to, jakie wrażenie mogą zrobić na odbiorcach twojej kampanii promocyjnej:
Żółty to przede wszystkim optymizm, słońce, lato. Świetnie sprawdzi się w kampanii skierowanej do dzieci lub młodzieży. Rozważ jego wykorzystanie, zwłaszcza jeśli Twoja firma działa w branży gastronomicznej, ponieważ żółty pobudza apetyt. Jednak uważaj – ten kolor w nadmiarze może powodować irytację. Jest też absolutnie zakazany dla marek prestiżowych.
Dynamizm, energia, zabawa, pośpiech, ale też pewność siebie – właśnie tak większości osób kojarzy się pomarańczowy. Co ciekawe, niektórzy wiążą go także z niską ceną produktu, dlatego może być świetnym wyborem w przypadku kampanii dot. obniżki cen.
Ten kolor to doskonały przykład na to, że ryzykowne wybory czasem popłacają. Z jednej strony wywołuje pobudzenie, namiętność i aktywność, z drugiej zaś – bywa kojarzony z agresją lub natarczywością. Zdarza się także, że męczy wzrok odbiorcy, dlatego sięgać po niego należy z umiarem. Jest to idealny wybór do nagłówków i przycisków CTA.
Zieleń to barwa natury i harmonii. Potrafi odprężyć i daje odczucie świeżości. Nie bez powodu kolor ten najchętniej wykorzystywany jest w kampaniach produktów, dla których ważna jest ochrona środowiska lub tych, które mogą pochwalić się certyfikatami eko/bio.
To najchętniej wybierany, a jednocześnie najbardziej zachowawczy kolor. Niebieski oznacza cechy takie jak odpowiedzialność, bezpieczeństwo, szczerość, lojalność i zaufanie. Co ważne, o ile niebieski pasuje niemal do każdej branży, o tyle gastronomia zdecydowanie powinna się go wystrzegać, ponieważ… zmniejsza apetyt (ludzki mózg kojarzy go z pleśnią lub nawet trucizną).
Niegdyś kolor zarezerwowany dla monarchów, a dziś symbol luksusu i bogactwa. Wskazuje też na kreatywność i nieszablonowość, a co najważniejsze – przyciąga uwagę.
Jeśli nie masz pewności, jakie barwy wybrać, nie bój się testować i sprawdzać, która z nich przynosi największą konwersję, a która odnotowuje spadki. Tylko w ten sposób znajdziesz kolor idealny, który wesprze realizację celów biznesowych twojej firmy.