Jak skutecznie stworzyć personal branding? Cz. 2

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

W ostatnim wpisie o personal brandingu skupiliśmy się na jego historii i ogólnych zagadnieniach dotyczących jego tworzenia. Dziś przechodzimy do meritum: przedstawiamy 8 najważniejszych aspektów budowania marki, na które musisz zwrócić uwagę.

Nie czytałeś jeszcze części pierwszej? Zajrzyj tutaj!

1. Grupa docelowa

Skieruj swój przekaz do konkretnej grupy odbiorców. Tak samo jak odbiorcami Starbucksa są konsumenci kawy, tak samo Ty musisz sprecyzować, do kogo chcesz trafić. Jeśli Twoją grupą odbiorców są np. managerowie albo rekruterzy, najlepiej jeśli założysz bądź odświeżysz profil na LinkedIn. Według statystyk 87% ludzi z branży regularnie zagląda na tę platformę. Jeśli jesteś grafikiem, stwórz także własną stronę z portfolio, na której pochwalisz się swoimi dotychczasowymi realizacjami.

Zbyt wielu ludzi stara się być wszystkim dla wszystkich. Zdecyduj, jakie jest Twoje kluczowe przesłanie i trzymaj się go” (Cooper Harris, założyciel i dyrektor generalny Klickly).

2. Postaw na szczerość

Autentyczność. Jest to bardzo prosta metoda, by zwrócić na siebie uwagę odbiorców. Szczerość jest mocno doceniana, nawet kiedy budzi negatywne emocje. Ludzie są w stanie bardzo szybko namierzyć fałsz, co z kolei przekłada się na brak zaufania. Nie bój się mówić otwarcie, co Ci w duszy gra. Oczywiście, z zachowaniem pełnej kultury.

3. „Siema!”

Miej swoją charakterystyczną cechę rozpoznawczą, czyli coś, z czym ludzie będą Cię kojarzyć. Może to być charakterystyczne powitanie, niczym legendarne „siema!” Jurka Owsiaka albo specyficzna czołówka vloga, którą będziesz konsekwentnie stosować. W końcu czym byłyby ulubione bajki z dzieciństwa lub audycje radiowe bez intro?

4. Przygotuj się na porażkę 

Im więcej prób i błędów za Tobą, tym skuteczniej możesz przewidzieć rozwój sytuacji. Porażka to bolesne doświadczenie, ale to, jak sobie z nią poradzisz, pokazuje Twoją umiejętność radzenia sobie z problemami. Nie bój się opowiadać o swoich potknięciach! Każdy popełnia błędy. Zauważ, jak wielu SEO specjalistów opowiada z dumą o swoich pierwszych próbach, które nie zawsze były szczególnie udane. 

5. Żyj swoją marką

Twoja marka powinna być manifestacją Ciebie i Twoich wartości. Personal brand to nie tylko świetna akcja reklamowa. Pamiętaj, że Ty jesteś swoją marką – także offline. Korzystaj z możliwości, jeśli tylko się natrafią, aby uczestniczyć w wolontariatach, projektach czy grupowych spotkaniach. Twoja reputacja to nieodłączny element samej marki.

6. Pozwól mówić innym

Personal brand to przede wszystkim historie, które ludzie przekazują między sobą. Nie bój się korzystać z social mediów i dzielić się swoimi historiami z publiką, wejdź w dialog ze swoimi odbiorcami, odpowiadaj na komentarze, maile i zwyczajnie bądź z ludźmi, którzy są po drugiej stronie ekranu.

7. Znajdź mentorów 

Zainteresuj się tymi, którzy odnieśli sukces w Twojej dziedzinie. Może prowadzą bloga, kanał na YouTube albo wydali interesującą książkę? Zainspiruj się, a potem… stań się od nich lepszy!

8. Bądź aktywny 

To bardzo ważne, aby nie tylko zaistnieć, ale również istnieć i aktywnie komunikować się z odbiorcami. Jeśli masz stronę branżową na Facebooku, postaraj się, aby nie świeciła pustkami; jeśli prowadzisz kawiarnię bądź restaurację, informuj o bieżących promocjach. To upewni Twoich odbiorców, że ciągle działasz i rozwijasz swoją markę.

Jeśli posiadasz profil na LinkedIn, skoncentruj się na kluczowych umiejętnościach branżowych: rekruterzy często wyszukują słowa kluczowe związane ze stanowiskiem, na które poszukują odpowiednich kandydatów. Ważne jest zatem, by umieścić odpowiednie informacje w swoim profilu – zarówno w nagłówku, jak i w podsumowaniu lub opisie piastowanego aktualnie stanowiska.

Także na Twitterze możesz zaprezentować swoją wiedzę i odpowiednio ją wykorzystać. Używaj hashtagów, aby skupić się na swojej niszy, podążać za liderami w swojej dziedzinie i retwittować najważniejsze artykuły branżowe. Nie zapominaj tylko, że to, co twittujesz, jest nadal częścią Twojego wizerunku online.

Zdj. główne: Patrik Michalicka/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*