Konkursy to jedno z najlepszych narzędzi marketingowych, które można wykorzystać, aby skutecznie i szybko zwiększyć liczbę obserwujących, przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów, a przy odpowiednim zaplanowaniu konkursu zwiększyć sprzedaż. Konkurs na Facebooku nie jest wyjątkiem, ale dla jego legalnej organizacji musisz przestrzegać kilku zasad.
Zacznijmy od tego, że jako organizator jesteś w pełni odpowiedzialny za legalne przeprowadzenie konkursu. Innymi słowy, Facebook nie pomoże Ci, jeśli złamiesz przepisy krajowe. W praktyce oznacza to, że organizując dowolny konkurs, musisz upewnić się, że jest on zgodny zarówno z regulaminem Facebooka, jak i z obowiązującym prawem. Jeśli chodzi o oficjalny regulamin Facebooka dotyczący przeprowadzania konkursów, to z uwagi na to, że często jest modyfikowany, warto każdorazowo się z nim zapoznać. W ten sposób masz gwarancję, że portal nie zablokuje Twojej akcji promocyjnej.
Podstawowe wymagania, jakie Facebook stawia organizatorom konkursów, to:
Konkurs nie może wymuszać na uczestnikach żadnych akcji angażujących ich konta prywatne oraz ich znajomych. To znaczy, że nie można wymagać, by udostępniali posta/fanpage’a lub oznaczali znajomych, by wziąć udział w konkursie lub zwiększyć swoje szanse na zwycięstwo.
W promocjach konkursowych na Facebooku niedozwolone są także gry losowe. Według art. 2 ust 1 Ustawy o grach hazardowych są to „gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku”. W przypadku gier losowych organizator musi zgłosić akcję do odpowiednich organów – Krajowej Izby Skarbowej – i uzyskać stosowne pozwolenie. W innym wypadku traktowane jest to jak przestępstwo skarbowe i może zostać ukarane grzywną.
Po pierwsze, nagrody o wartości do 760 zł zwolnione są z podatku. Zwolnienie dotyczy także nagród w konkursach o tematyce artystycznej, sportowej, naukowej lub dziennikarskiej. Nagrody rzeczowe również podlegają opodatkowaniu – zalicza się je do „przychodu z innych źródeł” i zgodnie z Ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 30 ust. 1 pkt 2 należy od nich odprowadzić 10% zryczałtowany podatek od wygranych. Podatek od nagrody organizator może zapłacić sam lub przenieść ten obowiązek na zwycięzcę konkursu.
Regulamin konkursu to najważniejszy dokument określający m.in.:
Oprócz tego Facebook wymaga zamieszczenia w regulaminie klauzuli zwalniającej portal ze wszelkiej odpowiedzialności za organizację konkursu.
Legalność konkursu to jedno. Jego atrakcyjność dla odbiorców to inna sprawa. Aby akcja spełniła swoje zadanie, czyli przyciągnęła nowych odbiorców i zwiększyła zainteresowanie marką, musi być interesująca, mieć przystępne zasady i oferować dobre nagrody. Wykaż się kreatywnością i postaw na formułę, która trafi do jak najszerszego grona użytkowników. Poniżej kilka przykładów dobrze wymyślonych i zorganizowanych konkursów na Facebooku.
zdj. główne: Timothy Hales Bennett/unsplash.com