Jeśli mowa o optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych, słowa kluczowe są… kluczowe. Właściwie dobrane dodają więcej wartości i przyciągają ruch do witryny. Jak zatem poprawnie przeprowadzić ich analizę i gdzie najczęściej popełniamy błędy?
Istnieje wiele typowych błędów, które ludzie popełniają podczas wykonywania analiz słów kluczowych. Ich dostrzeżenie i zrozumienie to kwestia fundamentalna, która pomoże nam w końcu wynieść swój biznes w sieci na wyższy poziom. W tym artykule postanowiliśmy jeszcze raz przybliżyć naturę badań nad słowami kluczowymi i unaocznić najczęściej popełniane nieprawidłowości w ich analizie.
Rzecz z pozoru najbardziej oczywista, ale też najważniejsza. Strategia SEO, w której wybierzemy niewłaściwe słowa kluczowe, czyli takie, które nie wychodzą naprzeciw oczekiwaniom naszych potencjalnych klientów, nie będzie nic warta. Ogromna grupa osób nie jest tego świadoma lub zwyczajnie zapomina o tym podczas analiz, wybierając frazy, które w istocie nie zwiększają ruchu w witrynie, ani nie wpływają na współczynnik konwersji. Próby optymalizowania swojej witryny za pomocą słów kluczowych, których użytkownicy i potencjalni klienci tak naprawdę nie używają, to jedynie strata naszego czasu i energii.
Ignorowanie długich słów kluczowych i budowanie strategii SEO na nierealistycznych, zbyt obszernych sformułowaniach jest jednym z najbardziej krytycznych błędów. Prowadząc mały biznes, np. odzieżowy, szansa na topowe miejsce w wynikach wyszukiwania dla takich słów kluczowych jak “sukienki” czy “kurtki” jest znikoma. Te ogólnikowe hasła są szalenie konkurencyjne i wybierając je stajemy w szranki z takimi światowymi gigantami jak Zalando czy H&M. Jakie typy nie słów ale całych fraz kluczowych są najskuteczniejsze? Najlepsze wyniki osiąga się wybierając te zawierające od 3 do 5 słów, dłuższe mogą okazać się zbyt szczegółowe.
Analiza konkurencji to jedno z podstawowych działań SEO, które powinno być wykonywane relatywnie często. Pozwala nam ona pozostać na bieżąco z kampaniami oraz produktami wprowadzanymi na rynek, a tym samym udoskonalać naszą ofertę, aby pozostać dla potencjalnych klientów atrakcyjną opcją. Chcąc w pełni przeanalizować konkurentów, powinniśmy również sprawdzić, jakie słowa kluczowe pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google. Do tego celu, na szczęście, mamy wiele narzędzi, które pozwolą na weryfikację widoczności konkurencji i ich słów kluczowych.
Jeden z najczęstszych błędów popełnianych przy analizie słów kluczowych, który wynika zapewne z faktu, że traktujemy liczbę pojedynczą i mnogą jako swoje naturalne odpowiedniki, zapominając przy tym, że algorytm tego nie robi. Dla niego słowa kluczowe w liczbie pojedynczej i mnogiej to coś zupełnie innego, dlatego tak ważnym jest, aby były i przez nas rozpatrywane oddzielnie. Dobrą praktyką jest, aby strony kategorii w sklepie internetowym pojawiały się w wynikach wyszukiwania w liczbie mnogiej, np. Kurtki przejściowe, strony produktów natomiast w liczbie pojedynczej, np. Krótka czarna, kurtka jeansowa.
Istnieje wiele fantastycznych narzędzi SEO, z których można korzystać analizując słowa kluczowe. Zdarza się jednak, że jednocześnie ignorujemy lub pomijamy faktyczne wyniki SERP. Nie starajmy się przechytrzyć danych! Zaawansowane systemy, stworzone specjalnie do tego celu, pomogą nam przeanalizować jak wygląda obecna sytuacja naszej witryny – które słowa kluczowe są znacznie wyżej w wynikach wyszukiwania, co skutkuje zwiększonym ruchem w sieci, a które z kolei dramatycznie spadają. To naprawdę potężne narzędzie.
Umiejętnie przeprowadzona analiza słów kluczowych to absolutnie jeden z fundamentalnych elementów strategii SEO. Jest sporo czynników, które należy wziąć pod uwagę – działania konkurencji, jej typowe słowa kluczowe, zamiar wyszukiwania, sezonowość, pojemność fraz i wiele innych. Biorąc pod uwagę najbardziej popularne błędy i posiłkując się wsparciem profesjonalnych narzędzi nie powinniśmy mieć jednak problemu, by z sukcesem zwiększać widoczność w sieci.
Zdjęcie główne artykułu: źródło: pxhere.com