Mianem grupy docelowej określa się odbiorców danego produktu, oferty czy reklamy, którzy mogą być nią potencjalnie zainteresowani. Czym kierować się przy jej definiowaniu? Jakiego rodzaju narzędzia wykorzystać do tego celu?

Grupa docelowa – co to takiego?

Jak najprościej wytłumaczyć czym jest grupa docelowa, czyli tak zwany target? Są to przede wszystkim osoby, do których skierowana jest określona reklama, komunikat, produkt czy oferta. Definiując ją, należy wziąć pod uwagę cały szereg kryteriów (szczegółowe informacje znajdziesz poniżej). Określanie grupy docelowej odgrywa szczególnie ważną rolę w reklamie. Bez niej trudno byłoby o sukces działań marketingowych lub sprzedażowych. Wybierając grupę docelową, zakłada się, że posiada ona pewien zestaw cech predysponujących do podjęcia konkretnych działań.

Kryteria wykorzystywane przy definiowaniu grupy docelowej

Jakiego rodzaju kryteria stosuje się do określenia grupy docelowej? Możemy mieć do czynienia z:

  • Kryteriami geograficznymi – mogą się one odnosić do regionu (państwa, województwa, części kraju czy dzielnicy miasta), miejsca zamieszkania (miasto lub wieś), wielkości danego obszaru czy odległości, na przykład od klienta do siedziby przedsiębiorstwa.
  • Kryteriami demograficznymi – w bezpośredni sposób przekładają się one na zachowania i preferencje konsumenckie. Do kategorii tej zalicza się między innymi wiek, płeć, wielkość gospodarstwa domowego, wykształcenie, wykonywany zawód, narodowość, wyznawaną religię, dochód czy klasę społeczną.
  • Kryteriami psychograficznymi – takimi jak osobowość, wyznawane wartości oraz styl życia. Stanowią one doskonałe uzupełnienie wymienionych powyżej konkretnych kryteriów geograficznych oraz demograficznych.
  • Kryteriami behawioralnymi – odnoszą się one do postaw potencjalnych klientów w stosunku do danego produktu czy oferty. Wyróżnia się tutaj elementy takie jak: okazje (sytuacje wpływające na zakup), cechy produktu atrakcyjne dla użytkownika, jego status (czy miał on już okazję korzystać z danej oferty), lojalność wobec marki (kryterium to odnosi się między innymi do intensywności użytkowania danego produktu) oraz postawa w stosunku do produktu (pozytywna lub negatywna).

Persona – co to takiego?

Ręka rysująca schemat
(źródło: pxhere.com)

Nieodłącznym elementem definiowania grupy docelowej jest stworzenie persony. Tym mianem określa się profil odbiorcy powstały na bazie zebranych danych. Persona pozwala zrozumieć motywacje potencjalnych klientów. Bardzo często znacznie ważniejsze niż płeć czy wiek będą ich marzenia i motywacje.

Narzędzia pomocne podczas określania grupy docelowej

Jak ułatwić sobie definiowanie grupy docelowej? Niezwykle pomocne mogą okazać się różnego rodzaju narzędzia. Do najpopularniejszych zalicza się:

  • Facebook Audience Insights – to darmowe narzędzie Facebooka, które znaleźć można w Menedżerze reklam. Umożliwia ono sprawdzenie polubionych stron oraz zainteresowań wskazanej grupy docelowej. Jego obsługa jest niezwykle prosta i intuicyjna. Aby z niego skorzystać, wystarczy wprowadzić podstawowe dane demograficzne.
  • Google Adwords Display Planner – bezpłatne narzędzie od Google, którego głównym celem jest planowanie kampanii remarketingowych. Można je również wykorzystać do zbierania informacji na temat potencjalnych klientów oraz odwiedzanych przez nich serwisów.
  • Keyword.io – dzięki temu narzędziu możemy sprawdzić jakiego rodzaju frazy wpisują w wyszukiwarkę Google oraz najpopularniejsze serwisy internetowe osoby szukające usług czy produktów zbliżonych do tych oferowanych przez twoją firmę.
  • Buzzsumo – narzędzie to prezentuje najpopularniejsze filmiki na YouTube czy wpisy na blogach. Dzięki temu w zaledwie kilka chwil można się dowiedzieć, jakiego rodzaju zagadnienia związane z daną branżą w największym stopniu interesują potencjalnych odbiorców.
Zostaw komentarz
Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *