Działania z zakresu marketingu i reklamy można prowadzić samodzielnie lub z pomocą agencji marketingowej. Jakie wady i zalety ma ta druga opcja?

W dobie ogromnej konkurencji i nasilonych działań reklamowych niemal na każdym rynku, hasła typu „dobry towar sam się obroni” tracą rację bytu. Żeby ktoś mógł przekonać się, że oferowane produkty lub usługi faktycznie są świetnej jakości, musi najpierw dowiedzieć się o ich istnieniu.

Przedsiębiorca, który zdaje sobie z tego sprawę, jest już na dobrej drodze do osiągnięcia sukcesu w biznesie. Będzie go jeszcze bliżej, jeśli wybierze najlepszy dla siebie sposób prowadzenia działań marketingowych. Poniższy artykuł pomoże ci ocenić, czy sposobem tym może okazać się dla ciebie współpraca z agencją marketingową.

Skuteczny marketing – tylko przy wsparciu specjalistów?

W obszarze marketingu i wsparcia sprzedaży z roku na rok pojawia się coraz więcej nowoczesnych narzędzi oraz rozwiązań. Aby móc poznać i zrozumieć ich działanie, a następnie skutecznie zaimplementować je w swoim biznesie, trzeba dysponować czasem oraz odpowiednimi kompetencjami. Nawet posiadając te zasoby, większość przedsiębiorców nie jest w stanie zająć się wszystkimi działaniami promocyjnymi, a przynajmniej nie na wystarczająco wysokim poziomie.

Online marketing
(źródło: pexels.com)

Dziś w samym tylko Internecie podejmowane są takie działania, jak pozycjonowanie stron w ramach SEO i SEM, realizacja kampanii reklamowych, prowadzenie social mediów, afiliacja czy e-mail marketing. Firma, by móc skutecznie działać w tego typu obszarach, potrzebuje kompetentnego specjalisty, a najczęściej zespołu specjalistów.

Ten ostatni może być zatrudniony w wyodrębnionym dziale przedsiębiorstwa lub pracować w zewnętrznej agencji marketingowej. Obydwie opcje mają swoje wady i zalety, przy czym trzeba mieć świadomość, że wiele firm, nawet jeśli ma wewnętrznych ekspertów od promocji, to i tak przynajmniej część zadań zleca zewnętrznej agencji marketingowej.

Dlaczego warto rozważyć współpracę z agencją marketingową?

Prowadzenie działań marketingowych we współpracy z agencją reklamową przynosi firmie wiele korzyści. Niektóre są takie same, jak w przypadku posiadania własnych specjalistów, ale większość z nich jest unikalna.

Współpraca z agencją marketingową pozwoli ulepszyć komunikację z rynkiem, ponieważ jest ona w stanie w szybszy i bardziej efektywny sposób realizować w zasadzie dowolne cele marketingowe. To możliwe między innymi dlatego, że agencja zatrudnia często osobnych specjalistów do spraw: SEO, analityki internetowej, social mediów, contentu czy płatnych reklam Google Ads.

Strategia marketingowa
(fot. Campaign Creators, źródło: unsplash.com)

Dodatkowo pracują w niej graficy komputerowi, programiści, creative manager czy specjalista e-commerce. Dzięki ich potencjałowi i kompetencjach można uwolnić się od licznych problemów decyzyjnych i organizacyjnych, a co za tym idzie: skoncentrować się na kluczowej działalności.

Co jeszcze daje taka współpraca?

  • możliwość korzystania z wiedzy wielu różnych specjalistów, bez konieczności ich pełnego zatrudniania,
  • optymalne dopasowanie narzędzi marketingowych do specyfiki branży i preferencji klientów,
  • możliwość zdobycia cennej wiedzy przez własnych pracowników,
  • efekty wizerunkowe – w przypadku współpracy z renomowaną agencją.

Nikt nie jest idealny, czyli kilka wad (niektórych) agencji

Podjęcie współpracy z agencją marketingową zawsze wiąże się z pewnymi mankamentami, przy czym wiele z nich pojawia się jedynie w razie wyboru nieodpowiedniej agencji. Wówczas można ponieść straty finansowe i pozafinansowe, wynikające na przykład z:

  • ujawnienia tajemnic handlowych i rynkowych,
  • utraty reputacji przez agencję,
  • występowania pośredników i pobierania przez nich prowizji,
  • wdrażania rozwiązań, które z różnych względów są opłacalne przede wszystkim dla agencji.
Statystyki marketingowe
(źródło: pixabay.com)

Stąd tak ważny jest wybór skutecznej, uczciwej agencji marketingowej, który pozwoli zminimalizować ryzyko wystąpienia wspomnianych zagrożeń. Niemniej nawet w takim wypadku trzeba liczyć się z pewnymi niedogodnościami, takimi jak brak pełnej kontroli nad działaniami podejmowanymi w imieniu firmy czy ograniczone możliwości zmiany określonej w umowie strategii komunikacji. Istotne ryzyko stanowi też to, że firma i jej menedżerowie, wskutek „wysługiwania się” zewnętrznymi marketingowcami, mogą z czasem stracić intuicję oraz wyczucie potrzeb klientów.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Outsourcing marketingu to wiele zalet, ale również pewne mankamenty. Aby te pierwsze zdecydowanie przeważyły, firma musi nawiązać współpracę z odpowiednią agencją. Partner powinien dysponować doświadczeniem, mieć dobrą reputację, ale również indywidualnie podchodzić do współpracy ze swoim klientami. Ważne jest również to, aby agencja z rozwagą działała w obszarach, takich jak budowanie marki i komunikowanie się z rynkiem, które powinny uwzględniać kluczowe dla firmy wartości. Znalezienie wspólnego „flow” z pewnością będzie dobrym początkiem.

Zostaw komentarz
Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *