Pieczątka firmowa – kiedy jest obowiązkowa i co musi zawierać

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Posiadanie firmowej pieczątki zdecydowanie podnosi renomę i wiarygodność przedsiębiorstwa. Za pomocą stempla na dokumencie można jednym ruchem wprowadzić do niego większość potrzebnych danych, a także potwierdzić jego autentyczność. Czy pieczątka firmowa jest obowiązkowa i jakie dane muszą być na niej umieszczone, by spełniała swoją funkcję? Podpowiadamy!  

Czy każda firma ma obowiązek wyrobienia pieczątki? 

Polskie prawo nie przewiduje żadnych oficjalnych regulacji, które wskazywałyby na obligatoryjność posiadania firmowej pieczęci. Brak tych przepisów dotyczy zarówno przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i spółek.

Choć prawo nie zobowiązuje do wyrobienia pieczątki, Urząd Skarbowy i banki mogą jednak wymagać tego gadżetu przy rejestracji firmy w Urzędzie Skarbowym lub przy zakładaniu firmowego konta banku. Pieczątka przydaje się także podczas składania oficjalnych deklaracji i prowadzenia korespondencji ze wspomnianymi instytucjami. Może też okazać się niezbędna w obrocie handlowym. 

Urzędnicy często wymagają naniesienia pieczęci oprócz podpisu właściciela firmy czy osoby przez niego upoważnionej. Nie jest to wymóg ze strony prawa, a jedynie urzędów i banków, jednak z tego właśnie względu warto mieć pieczątkę firmową.  

Obowiązek posiadanie pieczątki ma tylko kilka określonych grup zawodowych:

  • lekarze, 
  • lekarze weterynarii,
  • diagności laboratoryjni,
  • pielęgniarki i położne,
  • instruktorzy i wykładowcy szkół nauki jazdy.

Co powinno znajdować się na pieczęci firmowej  

Samo posiadanie pieczęci firmowej to jeszcze nie wszystko. By pieczątka była ważna, muszą się na niej znajdować określone informacje o przedsiębiorstwie. W zależności od tego, czy prowadzisz jednoosobową działalność, czy jesteś współwłaścicielem spółki, na pieczątce firmowej muszą znaleźć się różne dane.  

W przypadku działalności jednoosobowej, na pieczęci wystarczy zamieścić: 

  • nazwę firmy,
  • imię i nazwisko,
  • adres podany podczas rejestracji w CEiDG,
  • numer NIP.  

Osoby zarządzające spółką na pieczątce firmowej powinny umieścić następujące informacje o swojej firmie: 

  • nazwa spółki,
  • adres siedziby, 
  • numer NIP, 
  • numer KRS i oznaczenie sądu rejestrowego, 
  • wysokość kapitału zakładowego (jeśli dotyczy), 
  • wysokość kapitału wpłaconego (jeśli dotyczy).  

Jak zamówić pieczątkę firmową?  

Każda pieczątka firmowa musi być personalizowana i przedstawiać prawidłowe dane. Pieczątki Sosnowiec Centrum oferują usługę wyrobienia pieczątki już w 15 minut! Błyskawiczne wykonanie sprawia, że możesz kupić nową pieczątkę nawet w awaryjnej sytuacji. Produkty wyrabiane przez firmę są najwyższej jakości, ponieważ nowoczesne pieczątki fleszowe są o wiele dokładniejsze i trwalsze niż popularne warianty polimerowe. Producent pieczątek daje gwarancję trwałości nawet do 10 tysięcy odbić! Jest to bardzo długi czas nawet przy intensywnym użytkowaniu.   

Wszystkie dane na firmowej pieczątce muszą być zgodne z prawdą, a każda pomyłka sprawia, że gadżet nie nadaje się do użytku. Niestety przy zamówieniach telefonicznych, błędy zdarzają się bardzo często. Najlepszą formą zamawiania pieczątek, przy którym pomyłka nie może mieć miejsca, jest osobista wizyta w firmie lub zamówienie mailowe, w którym wszystkie dane będą wyraźnie zapisane.  

Fot.: Dmitriy/pixabay.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*