Rola copywritingu w pozycjonowaniu e-commerce

Rola copywritingu w pozycjonowaniu e-commerce

Myślisz o pozycjonowaniu swojego sklepu internetowego, aby zwiększyć ruch na stronie i finalnie cieszyć się większymi zyskami ze sprzedaży? Skuteczne działania nie obejdą się bez copywritingu. Dowiedz się, czym jest copywriting, dlaczego jest ważny w SEO dla e-commerce i jak współpracować z copywriterem.

Czym jest copywriting?

Copywriting to usługa, która polega na tworzeniu tekstów na zlecenie. Lwia część treści, które pisane są przez copywriterów, przeznaczona jest na cele reklamowe lub marketingowe. Niegdyś wiodącymi formami treści, które tworzyli copywriterzy, były slogany reklamowe oraz nazwy produktów i usług.

Obecnie, ze względu na istotną rolę marketingu treści (content marketingu) w sprzedaży internetowej, copywriterzy tworzą także dłuższe teksty, które pełnią dwojaką funkcję – są materiałami informacyjnymi i perswazyjnymi, mającymi na celu zachęcić klientów do zakupu, a także wspierają pozycjonowanie e-commerce, czyli działania, których celem jest osiąganie wysokich pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google na wybrane frazy kluczowe.

Copywriter – czym się zajmuje i jakie treści tworzy dla e-commerce’ów?

Skutecznie promujące się sklepy internetowe szukają klientów w różnych kanałach sprzedaży. W każdym z nich konieczne jest stworzenie odpowiednich treści, które swoją formą będą dostosowane do kanału sprzedaży oraz profilu użytkownika. Właśnie za to odpowiedzialny jest copywriter – pisanie tekstów dla sklepów internetowych, które wspomagają pozycjonowanie e-commerce obejmuje:

  • merytoryczne artykuły – ich funkcją jest przedstawienie produktu lub usługi w jak najlepszym świetle i nakłonienie klienta do zakupu;
  • opisy kategorii produktowych i opisy produktów w e-sklepach – każda strona kategorii produktowych lub produktów w e-commerce wymaga zamieszczania na niej perswazyjnego opisu, który ponadto będzie odpowiednio zoptymalizowany pod kątem SEO, pomagając tym samym lepiej wypozycjonować stronę;
  • treści eksperckie – m.in. sekcje blogowe lub poradnikowe, które przedstawiają Twoją firmę jako eksperta w swojej branży, zwiększając tym samym zaufanie klientów;
  • meta tagi – m.in. tytuły stron (title) czy opisy stron (meta descriptions), które jasno informują użytkownika sieci o zawartości strony, pomagając tym samym zwiększyć liczbę wejść na stronę z poziomu wyników wyszukiwania;
  • treści do social mediów – copywriterzy tworzą też angażujące posty, które przykuwają uwagę użytkowników mediów społecznościowych, choć warto wspomnieć, że w tej dziedzinie wyodrębnia się grupa specjalistów, skupiających działania głównie w mediach społecznościowych.

Copywriting a SEO

Rolą copywritera nie jest wyłącznie perswazja. Copywriting SEO wymaga także optymalizowania treści w taki sposób, aby były one przyjazne dla robotów indeksujących i pomagały w osiąganiu wysokich pozycji strony wynikach wyszukiwania Google. W tym celu copywriter musi zadbać o:

  • nasycenie treści słowami kluczowymi, na które ma wyświetlać się strona;
  • stosowanie w tekstach nagłówków H1–H6, poprzedzających akapity, które zawierają konkretne informacje;
  • wytłuszczanie najważniejszych informacji w tekście;
  • stosowanie punktorów i wylistowań;
  • zachowanie odpowiedniej długości akapitów.

Pisanie tekstów pod SEO z zachowaniem tych zasad pomaga realizować zamierzone efekty i osiągać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Choć oczywiście nie jest to jedyny warunek, bowiem niezbędne są tu także działania optymalizacyjne z zakresu technicznego SEO.

Rola copywritera w link-building

Content marketing dla e-commerce wymaga nie tylko tworzenie treści on-site, czyli w obrębie strony. Równie istotne jest zbudowanie sieci linków, które będą prowadziły do strony głównej Twojego sklepu oraz bezpośrednio do stron ofertowych. Osiągniesz to, publikując płatne treści na zewnętrznych portalach, na których internauci codziennie poszukują informacji na interesujące ich tematy. Sieć linków nie tylko wzmacnia SEO Twojego sklepu, ale też zwiększa ruch na stronie, pochodzący z zewnętrznych źródeł. Musisz jednak pamiętać o tym, że treści te muszą być merytoryczne i perswazyjne. I tu oczywiście wracamy do roli copywritera.

Jak zacząć współpracę z copywriterem?

Istnieje kilka możliwości na korzystanie z usług copywritera. Jedną z nich jest zatrudnienie go w swojej firmie. W takiej sytuacji warto jest poszukać kogoś, kto specjalizuje się w branży, w której działa Twój sklep. Inny sposób to outsourcing treści i współpraca na umowie B2B lub na umowie cywilno-prawnej.

Wiele sklepów internetowych korzysta natomiast z kompleksowych usług agencji SEO, które oferują optymalizację strony wraz z dostarczaniem treści, tworzonych przez współpracujących z nimi copywriterów. Jeśli interesują Cię kompleksowe usługi pozycjonowania swojego e-commerce’u, zajrzyj do artykułu ”Jak zacząć współpracę z agencją SEO?”.

Jak rozlicza się copywriter?

Istnieje przyjęta na rynku norma, na podstawie której rozlicza się copywriting – cena za 1000 znaków ze spacjami netto lub brutto, w zależności od tego, czy copywriter prowadzący własną działalność gospodarczą jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Ta forma rozliczenia dotyczy oczywiście firm, które outsourcują copywriting na zasadach B2B lub podpisują z copywriterem umowę zlecenie.

Natomiast na umowie o dzieło określa się łączną kwotę za wszystkie zamówione teksty. Profesjonalny copywriter może oczywiście zatrudniony na umowie o pracę, wówczas wysokość wynagrodzenia pozostaje w kwestii ustaleń pomiędzy nim a jego pracodawcą.

Współpracując z agencją SEO, która dostarcza także teksty do działań content marketingowych, najczęściej określa ilość treści lub budżet, jaki ma być na nią zagospodarowany. KWISS.pl – Agencja SEO proponuje swoim klientom optymalną, niezbędną do skutecznych działań SEO ilość treści, które tworzą współpracujący z nią copywriterzy. 

Fot.: materiał prasowy Klienta.

Zostaw komentarz
Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *