Konkursy dla klientów na Facebooku. Jak zrobić to w pełni legalnie + przykłady

Konkursy dla klientów na Facebooku. Jak zrobić to w pełni legalnie + przykłady

Konkursy to jedno z najlepszych narzędzi marketingowych, które można wykorzystać, aby skutecznie i szybko zwiększyć liczbę obserwujących, przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów, a przy odpowiednim zaplanowaniu konkursu zwiększyć sprzedaż. Konkurs na Facebooku nie jest wyjątkiem, ale dla jego legalnej organizacji musisz przestrzegać kilku zasad.

Zasady przeprowadzania konkursów na Facebooku

Zacznijmy od tego, że jako organizator jesteś w pełni odpowiedzialny za legalne przeprowadzenie konkursu. Innymi słowy, Facebook nie pomoże Ci, jeśli złamiesz przepisy krajowe. W praktyce oznacza to, że organizując dowolny konkurs, musisz upewnić się, że jest on zgodny zarówno z regulaminem Facebooka, jak i z obowiązującym prawem. Jeśli chodzi o oficjalny regulamin Facebooka dotyczący przeprowadzania konkursów, to z uwagi na to, że często jest modyfikowany, warto każdorazowo się z nim zapoznać. W ten sposób masz gwarancję, że portal nie zablokuje Twojej akcji promocyjnej.

Podstawowe wymagania, jakie Facebook stawia organizatorom konkursów, to:

  • udostępnienie prawidłowego regulaminu akcji;
  • jasne określenie warunków uczestnictwa oraz zasad wyłonienia zwycięzcy;
  • zwolnienie portalu z jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Konkurs nie może wymuszać na uczestnikach żadnych akcji angażujących ich konta prywatne oraz ich znajomych. To znaczy, że nie można wymagać, by udostępniali posta/fanpage’a lub oznaczali znajomych, by wziąć udział w konkursie lub zwiększyć swoje szanse na zwycięstwo.

Losowość w konkursach

W promocjach konkursowych na Facebooku niedozwolone są także gry losowe. Według art. 2 ust 1 Ustawy o grach hazardowych są to „gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku”. W przypadku gier losowych organizator musi zgłosić akcję do odpowiednich organów – Krajowej Izby Skarbowej – i uzyskać stosowne pozwolenie. W innym wypadku traktowane jest to jak przestępstwo skarbowe i może zostać ukarane grzywną.

Nagroda konkursowa a podatek

Po pierwsze, nagrody o wartości do 760 zł zwolnione są z podatku. Zwolnienie dotyczy także nagród w konkursach o tematyce artystycznej, sportowej, naukowej lub dziennikarskiej. Nagrody rzeczowe również podlegają opodatkowaniu – zalicza się je do „przychodu z innych źródeł” i zgodnie z Ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 30 ust. 1 pkt 2 należy od nich odprowadzić 10% zryczałtowany podatek od wygranych. Podatek od nagrody organizator może zapłacić sam lub przenieść ten obowiązek na zwycięzcę konkursu.

Regulamin konkursu

Regulamin konkursu to najważniejszy dokument określający m.in.:

  • ramy czasowe akcji;
  • organizatora akcji;
  • sponsora nagród;
  • zasady konkursu;
  • warunki uczestnictwa;
  • nagrody;
  • kryteria wyłonienia zwycięzców;
  • politykę prywatności.

Oprócz tego Facebook wymaga zamieszczenia w regulaminie klauzuli zwalniającej portal ze wszelkiej odpowiedzialności za organizację konkursu.

Przykłady dobrze zorganizowanych konkursów

Legalność konkursu to jedno. Jego atrakcyjność dla odbiorców to inna sprawa. Aby akcja spełniła swoje zadanie, czyli przyciągnęła nowych odbiorców i zwiększyła zainteresowanie marką, musi być interesująca, mieć przystępne zasady i oferować dobre nagrody. Wykaż się kreatywnością i postaw na formułę, która trafi do jak najszerszego grona użytkowników. Poniżej kilka przykładów dobrze wymyślonych i zorganizowanych konkursów na Facebooku.

Minti – konkurs we współpracy ze Slowhop

Hean – pytanie zachęcające do odwiedzenia sklepu

Sachs Trans – konkurs plastyczny z okazji Dnia Dziecka

Kielecka Fabryka Mebli – konkurs na najlepsze zdjęcie

zdj. główne: Timothy Hales Bennett/unsplash.com

Zostaw komentarz
Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *