Coraz więcej firm, oprócz standardowych działań marketingowych, stosuje inne czynności mające skutecznie reklamować firmę. Jednym z takich zabiegów jest buzz marketing, znany też jako marketing szeptany. Dlaczego ta forma reklamy jest tak skuteczna?
Buzz marketing pozwala na przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów w nienachalny sposób. Dzięki temu rozmowa o marce stanie się ciekawą historią, a nie zwykłą reklamą. Metoda ta wykorzystywana jest głównie w Internecie, np. na różnych forach czy w mediach społecznościowych.
Warto wiedzieć, że ten typ marketingu nie zawsze przynosi spektakularne efekty. Marketing szeptany, aby był skuteczny, musi być angażujący – treści powinny budzić zaufanie i wyglądać naturalnie. Jeśli tak będzie, marka może dużo zyskać, ponieważ wywoła dyskusję i spowoduje, że odbiorcy będą chcieli zakupić konkretny produkt. Zadowolony klient będzie rozpowszechniał pozytywne informacje dalej, przyciągając tym samym nowych klientów. Układ idealny.
Istnieje kilka form marketingu szeptanego. Najpopularniejsze z nich to:
Skuteczność tego marketingu ma swoje korzenie w psychologii. Każdy człowiek sięga tylko po produkty tych marek, które są mu znane lub rekomendowane przez inne osoby (stąd reklamowanie różnych marek przez influencerów na Instagramie czy Facebooku).
Jeśli żadne z powyższych kryteriów nie są spełnione, to większość osób szuka opinii o produkcie w Internecie, wpisując w wyszukiwarkę „opinie użytkowników o produkcie X”. Zdanie innych użytkowników jest dla większości osób bardzo przydatne, bo dzięki niemu mogą podjąć właściwą decyzję zakupową.
Opinie na forach internetowych, w mediach społecznościowych lub na stronach z opiniami są dla wielu internautów dużo bardziej wiarygodne od klasycznej reklamy.
Aby skutecznie prowadzić kampanię za pomocą buzz marketingu, należy trzymać się kilku zasad:
Buzz marketing jest bardzo skutecznym narzędziem, lecz tylko w rękach doświadczonej osoby. Intuicyjne działanie może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego, czyli zamiast zwiększenia sprzedaży – jej spadek.