USP w praktyce – znajdź i podkreśl unikalną cechę produktu!

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Wyjątkowa cecha produktu (USP) to koncepcja marketingowa, która odnosi się do dowolnego czynnika lub aspektu przedmiotu albo usługi, który odróżnia je od konkurencji. Podkreśla wyjątkowe korzyści dla konsumentów. Odpowiada na pytanie: w jaki sposób Twój produkt jest lepszy od produktów konkurencyjnych firm? Innymi słowy, jest to powód, dla którego ktoś powinien skorzystać właśnie z Twojej oferty.

Wiele osób myli USP ze sloganem firmy. Pamiętaj jednak, że istnieje między nimi zasadnicza różnica.

Slogan a USP

Rozważ następujące hasło: „Przenieś swoją firmę na wyższy poziom”. To świetny slogan, ale nie możesz go traktować jako USP. Dlaczego?

Nie wyjaśnia on klientom, dlaczego powinni nawiązać współpracę właśnie z Tobą. Wielu potencjalnych klientów zadaje sobie wtedy pytania: „W jaki sposób usługodawca zamierza przenieść firmę na wyższy poziom? Jakie rozwiązania proponuje?”.

Chcesz sformułować skuteczne USP? W takim razie odpowiedz sobie na podobne pytanie: „Dlaczego potencjalny klient miałby współpracować ze mną, a nie z konkurencją?” i postaraj się na nie odpowiedzieć w maksymalnie 10 słowach. 

Jak znaleźć unikalną cechę produktu?

Małe białe autko na żółtym tle
Tak, ten samochód też ma swoje UPS!
(fot. Giorgio Trovato, źródło: unsplash.com)

Pamiętaj, że USP powinno być niepowtarzalne i konkretne. Ma rozwiązywać problemy klientów tak, jak to robi Twoja firma. Dopasuj unikalną cechę produktu do kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa. Zapoznaj się z poniższymi przykładami: „XYZ – ponad 180 kanałów, muzyka bez reklam”, „ABC – profesjonalne faktury w 7 sekund”.

Konsumenci codziennie bombardowani są reklamami. Nie mają czasu porównywać usług i produktów, za każdym razem, gdy zamierzają dokonać zakupu. Aby ułatwić sobie życie, zwykle przyporządkowują je do odpowiednich grup i układają ranking, na przykład najbezpieczniejszy samochód, najdroższe auto. Jeśli nie możesz zidentyfikować swojego USP, będziesz miał trudności z przekonaniem ich do swojej oferty.

Zbuduj tożsamość marki

Wizja firmy powinna być jasna dla Ciebie i Twoich potencjalnych klientów. Aby przyciągnąć odbiorców, musisz pochwalić się swoim produktem lub usługą w jednym zdaniu.

Kubek kawy z napisem „begin”
(fot. Danielle MacInnes, źródło: unsplash.com)

Wróć do wizji, strategii rynkowych i planów biznesowych swojej działalności. Zdefiniuj mocne strony produktu lub usługi. Wymień obszary, które wymagają poprawy i poznaj rynek docelowy. Zagłębiając się w sedno swojej działalności, możesz kierować swoją ofertę do potencjalnych klientów. Twój USP powinien skłaniać ich do myślenia.

Zwróć uwagę na potrzeby grupy docelowej

Pamiętaj, że we wspomnianej strategii marketingowej nie chodzi o Ciebie, ale o Twoich klientów. Być może świadczysz lepsze usługi lub proponujesz produkty lepszej jakości niż konkurencja, ale bez przyciągającej uwagi propozycji sprzedaży, nikt Cię nawet nie zauważy.

Dowiedz się, czego chcą i potrzebują Twoi odbiorcy. Wykonaj badanie rynku, by lepiej poznać grupę docelową. Przeprowadź ankiety na ulicy i kwestionariusze w internecie. Poproś dotychczasowych klientów o informacje zwrotne. Dzięki temu uzyskasz jasny obraz tego, czego chcą odbiorcy.

Zastanów się, jak możesz pokonać konkurencję

Mężczyzna z zegarkiem na ręce
(fot. Jonathan Francisca, źródło: unsplash.com)

Ekskluzywność produktu to jedna z rzeczy, które przyciągają falę klientów. Pomyśl, jak wyróżnić ofertę na tle konkurencji. Poznaj swój atut i wykorzystaj go, by przyciągnąć uwagę na rynku docelowym. Podkreśl, dlaczego Ty, a nie inna firma z danego segmentu, możesz rozwiązać problemy klienta. Używaj takich słów, jak: największa, najlepsza, najszybsza, tylko. Możesz też zaoferować wyjątkowe korzyści, którym nie da się oprzeć, np. gwarancja zwrotu pieniędzy lub pierwszy miesiąc za darmo.

Upewnij się, że wiesz, z kim rywalizujesz. Chwal się cechami, którymi wyróżniasz się na rynku. Nie mów o tym, co oferuje każda firma. Podkreśl unikalne zalety. Rozbudzenie ciekawości u odbiorców, przekonujący USP i gwarantowana satysfakcja klienta, z pewnością pomogą Ci osiągnąć sukces. 

Prosto i na temat

Twój USP powinien być krótki i chwytliwy, w końcu jego głównym celem jest zwrócenie uwagi rynku docelowego. Sformułuj go więc jasno i konkretnie. Wyjaśnij, co Twoja firma może zrobić dla klientów. Po ustaleniu unikalnej cechy produktu, umieść informacje o niej na stronie internetowej, projekcie opakowania i we wszystkich tworzonych treściach.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*