Zakupy online stały się czymś bardzo powszechnym, szczególnie w czasie pandemii COVD-19. Jeszcze do niedawna Polacy kupowali przez Internet głównie artykuły przemysłowe, obecnie preferencje zakupowe uległy zmianie. Co Polacy kupują w sieci?
Szalejąca epidemia COVID-19 wymusiła na Polakach zmianę nawyków zakupowych. Jeszcze początkiem roku bardzo duża część Polaków niechętnie robiła zakupy online, tymczasem w czasie pandemii stały się one nową normą. Opinię tę potwierdzają statystyki firmy Elavon, obsługującej terminale płatnicze. Wynika z nich, że aż 48% ankietowanych przeniosła swoje zakupy do sieci. Wśród tych osób znaleźli się również ci, którzy wcześniej nie korzystali z tej formy zakupów.
Także wiceprezes DHL Express, Edwin Osiecki, stwierdził, że na szczęście nie potwierdził się sceptyczny scenariusz braku zakupów online.
Wydawać by się mogło, że Polacy w sieci będą kupować głównie żywność. Jednak nic bardziej mylnego. Z badań przeprowadzonych przez firmę Gemius wynika, że największą popularnością cieszą się:
Z badania Deloitte wynika z kolei, że tylko 23% Polaków zamawia żywność przez Internet. Jak widać, w kwestii spożywczej wciąż jesteśmy tradycjonalistami.
Przyczyn takiego wyboru zakupowego Polaków jest co najmniej kilka, a najważniejsze z nich to:
Polscy konsumenci nie czują się bezpiecznie podczas zakupów stacjonarnych – tak wynika z badania Deloitte. Pomimo strachu, aż 1/3 respondentów badania chce zwiększyć wydatki na żywność w ciągu najbliższych tygodni. Oprócz zwiększenia wydatków na żywność, polscy konsumenci planują również zwiększyć wydatki na inne artykuły gospodarstwa domowego.
Dane z tych badań nie zmieniają faktu, że Polacy bardzo chwalą sobie zakupy w sieci za m.in.:
Polscy sprzedawcy online powoli zaczynają liczyć zyski. W polskich sklepach internetowych coraz chętniej kupują nie tylko rodacy, lecz także cudzoziemcy. Tym samym coraz więcej polskich e-sprzedawców rozważa sprzedaż swoich towarów również na rynku zagranicznym.
Wiceprezes DHL Express, Edwin Osiecki, uważa, że polscy e-sprzedawcy mają szansę na rentowną sprzedaż na rynku zagranicznym, jeśli ich oferta będzie konkurencyjna pod kątem bezproblemowej realizacji doręczeń.
Zakup produktów przez Internet jest bardzo często uwarunkowany przez płeć konsumenta. Kobiety najczęściej kupują:
Mężczyźni zaś częściej kupują w sieci:
Badania wykazały, że osoby wykształcone wykazują większe zainteresowanie zakupami przez Internet. Wiele osób z tej grupy stawia na wygodę i bezpieczeństwo, które gwarantują im zakupy online.
Sieciowy shopping to świetne rozwiązanie pozwalające zaoszczędzić czas i pieniądze – nie tylko w czasie pandemii.