W ostatnim czasie pokolenie Z zdobywa coraz większe znaczenie na rynku – nie tylko zyskuje siłę nabywczą, ale także wyznacza trendy, które wpływają na odbiorców starszych generacji Y i X.

Każde pokolenie ma własne wartości, zainteresowania, potrzeby i priorytety. Marketing nakierowany na konsumentów z konkretnego pokolenia powinien być do nich dostosowany, a przy tym realizowany odpowiednimi kanałami, które zapewnią, że Twoja reklama przyniesie efekty. Jak więc dotrzeć do młodzieży?

Generacja Z – jaka jest?

By dotrzeć do współczesnej młodzież i przekonać ją do swojej marki, trzeba zrozumieć, jakie ma wartości i potrzeby. Ludzie z pokolenia Z mają kilka charakterystycznych i specyficznych cech, które wpływają również na to, jakimi są konsumentami i czego oczekują od produktu:

  • od dziecka są wizualistami, dlatego nawet czytając, muszą mieć do dyspozycji obraz, aby zrozumieć istotę problemu;
  • szybko przetwarzają duże ilości informacji;
  • infantylizm jako część natury; nie charakteryzują się nieśmiałością i łatwo pokazują swoją dziecięcą naturę w dorosłym życiu;
  • z powodu dużego przepływu informacji wyrzucają z głowy wszystko, co nie jest wystarczająco ważne;
  • stawiają na praktyczne i wygodne rozwiązania;
  • łatwo rezygnują z tego, co nudne, denerwujące lub obraźliwe;
  • są przekonani, że 90% wiedzy można zdobyć samodzielnie, nie wahają się zadawać niewygodnych pytań nauczycielom i lubią podważać autorytety;

Oprócz tego młodzi ludzie są niecierpliwi i nadpobudliwi, lubią szybko osiągać cele przy minimalnym wysiłku, a przy tym potrafią łatwo zagłębić się w interesujący ich temat.

Świat wirtualny

Młody chłopak z laptopem
(fot. Avi Richards, źródło: unsplash.com)

Dla pokolenia Z równie ważni są prawdziwi przyjaciele, jak i ci, których poznali w sieci. Nastolatkowie lubią komunikować się przez czaty i aplikacje mobilne, często spędzają ze znajomymi czas w grach sieciowych lub na video spotkaniach. Interakcje z rówieśnikami są dla nich tak samo jakościowe i naturalne, jak spotkania w realu. Internet służy im także jako źródło rozrywki, wiedzy i informacji, a telefon jest podstawowym narzędziem do kontaktowania się ze światem i wchodzenia z nim w interakcje.

Gdzie znaleźć młodzież w sieci?

Pokolenie Z dorastało w mediach społecznościowych i tam najłatwiej je znaleźć. Na szczycie listy ulubionych aplikacji społecznościowych młodzieży są Snapchat i TikTok, obok nich nadal utrzymują się Facebook, Messenger i Instagram, a także Signal. Oprócz tego młodzi korzystają z Discorda, YouTube, Wattpada, Pinteresta i Aliexpress.

TikTok

Aplikacja TikTok na telefonie
(fot. Olivier Bergeron, źródło: unsplash.com)

Jakie daje możliwości: Aplikacja pozwala na tworzenie i publikowanie krótkich filmików do wybranej muzyki dostępnej w bazie.

Jak możesz go wykorzystać: Opcje są dwie. Możesz nawiązać współpracę z tiktokowym influencerem lub prowadzić swój firmowy kanał. W tym drugim wypadku najlepiej powierzyć to zadanie komuś kreatywnemu i z poczuciem humoru, bo takie treści najlepiej sprawdzają się na TikToku.

Przykład udanej kampanii: Converse i kampania „Creative All Star Series”, w której marka zaprosiła użytkowników do stworzenia własnego projektu Conversów i uwiecznienia procesu twórczego na filmiku z odpowiednim hasztagiem. Efekt? Ponad 60 milionów wyświetleń.

Snapchat

Logo snapchata w wersji rysunkowej
(fot. Alexander Shatov, źródło: unsplash.com)

Jakie daje możliwości: Użytkownicy mogą tworzyć „snapy”, czyli wiadomości zawierające teksty, obrazy oraz wideo, i dzielić się nimi z innymi. Treści istnieją tylko kilka sekund od momentu ich wyświetlenia, a potem zostają usunięte. Funkcja Discover oddziela content znajomych od treści reklamowych.

Jak możesz go wykorzystać: Snapchat ma kilka ciekawych opcji ułatwiających markom działania marketingowe. Możesz tworzyć na zdjęcia firmowe filtry i geofiltry powiązane z twoją lokalizacją, a także udostępniać treści w 24-godzinnych relacjach, publikować content w ramach sekcji Discover oraz opcji brand profiles.

Przykład udanej kampanii: H&M przeprowadziło akcję polegającą na poszukiwaniu przez użytkowników biletów na Boiler Room, z pomocą wskazówek udostępnianych na Snapchacie.

YouTube

Jakie daje możliwości: Platforma zapewnia użytkownikom usługi przechowywania, dostarczania i wyświetlania wideo o różnej długości.

Jak możesz go wykorzystać: Oprócz wykupienia reklam wyświetlanych w trakcie oglądania wideo, możesz też prowadzić swój kanał i tworzyć oryginalne oraz ciekawe treści o różnym charakterze, nie tylko reklamowym. Dobrym pomysłem będzie zaproszenie do współpracy znanych vlogerów i streamerów.

Przykład udanej kampanii: O.B. i kampania „Yes!tem kobietą”, której celem była edukacja dojrzewających nastoletnich dziewcząt.

Pinterest

Jakie daje możliwości: Platforma umożliwia użytkownikom dodawanie zdjęć, zbieranie ich w kolekcjach tematycznych i udostępnianie ich innym użytkownikom.

Jak możesz go wykorzystać: Przede wszystkim możesz inspirować się treściami innych użytkowników i sam tworzyć inspirujący content. Zachęć też konsumentów do tworzenia treści z twoimi produktami.

Przykład udanej kampanii: Marka Guess i akcja „Guess My Color Inspiration”, która stawiała użytkownikom zadanie stworzenia specjalnego katalogu co najmniej pięciu zdjęć inspirowanych wiosennymi kolorami wybranymi przez firmę. Uczestników oceniało jury złożone ze znanych blogerów modowych.

Wattpad

Jakie daje możliwości: Wattpad zrzesza internetową społeczność pisarzy i czytelników. Użytkownicy mogą publikować artykuły, opowiadania, fanfiki, wiersze i powieści na stronie lub za pośrednictwem aplikacji.

Jak możesz go wykorzystać: Przede wszystkim na Wattpad wyświetlają się standardowe reklamy – możesz wykupić miejsce na swoją. Bardziej kreatywne będzie zorganizowanie konkursu pisarskiego lub zaangażowanie w promocję najbardziej popularnych autorów, którzy mogliby umieścić twoją markę w swoich historiach.

Discord

Logo aplikacji Discord
(fot. Alexander Shatov, źródło: unsplash.com)

Jakie daje możliwości: To komunikator, który pozwala na tworzenie tematycznych kanałów zrzeszających różne społeczności, otwartych kanałów głosowych, a także przesyłanie treści tekstowych, obrazów, wideo i transmisji z gier na żywo.

Jak możesz go wykorzystać: Discord idealnie nadaje się do przeprowadzania kampanii w grach online i wideo. Możesz korzystać z niego do szukania informacji o aktualnych trendach wśród pokolenia Z.

Budowanie komunikacji w mediach społecznościowych to nie tylko prowadzenie strony zadawanie subskrybentom pytań dotyczących nastroju i ulubionego koloru. W przypadku pokolenia Z bardzo ważne jest nawiązanie kontaktu. Nastolatkowie bardzo lubią interaktywność, chcą zostać wysłuchani i wpływać na to, co się dzieje. Zaproponuj im wybór projektu produktu, zbieraj ich pomysły, organizuj ankiety, flash moby i konkursy, a przede wszystkim spotkaj się z nimi w internetowej przestrzeni, w której czują się pewnie i bezpiecznie.

Zdjęcie główne artykułu: fot. Morgan Housel, źródło: unsplash.com

Zostaw komentarz
Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *