Konkursy i loterie konsumenckie. Jak robić to dobrze?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Konkursy są bardzo popularną taktyką marketingową, która może pomóc w zwiększaniu świadomości marki oraz jej produktów i usług. Świetnie nadają się do celów reklamowych, zwiększania zaangażowania klientów i zbierania informacji do badań rynkowych.

W środowisku cyfrowym, które z dnia na dzień staje się coraz bardziej nasycone nowymi markami, konkursy są świeżym i kreatywnym sposobem interakcji z użytkownikami  i wyróżniania się z tłumu. 

Kości do gry
(fot. Brett Jordan, źródło: unsplash.com)

Oto kilka pomysłów kampanii konkursowych, które możesz rozważyć, aby wzmocnić swoją markę:

  • Konkursy oparte na wydarzeniach – organizowane są z okazji różnych świąt i eventów. Wielkanoc, Halloween czy Walentynki, a nawet premiera długo oczekiwanego filmu – każda z tych wyjątkowych okazji może być pretekstem do zorganizowania konkursu. 
  • Ankiety – jest to świetny sposób, aby przy okazji zdobyć informacje na temat naszych odbiorców, np. poprzez ankiety wielokrotnego wyboru, na które klienci odpowiadają w dążeniu do nagrody. Ten rodzaj konkursu można połączyć z opcją „wybierz nagrodę”, w ramach której uczestnicy wybierają z listy, co chcieliby otrzymać, co  jednocześnie może stanowić narzędzie do badania rynku.
Kursor na czarnym tle
(fot. Liam Briese, źródło: unsplash.com)
  • Losowania – jeden z najprostszych sposób, po prostu wybierasz, komu chcesz przyznać darmową nagrodę na drodze losowania. Warto, aby uczestnicy spełniali podstawowe wymagania, np. w losowaniu mogą wziąć udział osoby, które udostępnią dany post, co stanowi doskonałą okazję do zwiększenia zaangażowania, widoczności marki a w efekcie samej sprzedaży. 
  • Quizy –  daj odbiorcom wysilić szare komórki, a zachętą niech będzie nagroda do wygrania! Ludzie uwielbiają czuć się inteligentni i spełnieni, więc upewnij się, że masz mieszankę łatwych i trudnych pytań, aby naprawdę zaangażować uczestników. Możesz wykorzystać ten rodzaj konkursu, aby uzyskać wgląd w wiedzę użytkowników na temat Twojej marki! 
  • Konkursy fotograficzne – zachęcają widzów do publikowania własnych zdjęć w celu wzięcia udziału w konkursie i są szczególnie skuteczne w promowaniu treści. W erze Instagrama takie konkursy mogą naprawdę bardzo dobrze wpłynąć na Twoją markę. Wielu klientów ufa postom i recenzjom innych osób z ich sieci. Jeśli np. masz własną szwalnię, możesz zachęcić swoich odbiorców, aby zamieścili zdjęcia z hasztagiem nazwy Twojej marki, dzięki czemu inni użytkownicy będą mogli zobaczyć, jak Twoje produkty sprawdzają się w codziennym życiu.

Jak marketing konkursowy może wzmocnić Twoją markę?

Radosna kobieta
(fot. Seth Doyle, źródło: unsplash.com)

Jedną z głównych zalet są korzyści promocyjne. Aż 45% respondentów ankiety BuzzStream stwierdziło, że przestają obserwować marki w mediach społecznościowych, które poświęcają zbyt dużo czasu na promowaniu swoich produktów. 

Konkursy to wyjątkowy sposób zwiększania świadomości i zaangażowania odbiorców bez bezpośredniego promowania siebie – w zabawny i interaktywny sposób wzniecamy zainteresowanie wokół naszego biznesu. Innymi słowy, marketing konkursowy to mniej „sprzedażowy” sposób promowania Twojej firmy. 

Konkursy mogą generować wiele treści tworzonych przez użytkowników, dzięki czemu Twoja widownia będzie promować Twoją markę. Jest to szczególnie ważne w przypadku mediów społecznościowych, ponieważ możesz wzmocnić i rozpowszechniać swój przekaz znacznie skuteczniej, gdy Twoi odbiorcy robią to razem z Tobą. 

Przeprowadź badania klienckie

Konkursy są świetnym sposobem, aby dowiedzieć się więcej o swojej bazie klientów. Pozwalają zebrać wiele cennych informacji o społeczności naszych odbiorców.

Dlaczego?

  • Ludzie chętniej dzielą się informacjami i odpowiadają na pytania, gdy istnieje szansa na jakąś nagrodę,
  • Na poziomie podstawowym możesz zebrać informacje, takie jak adresy e-mail i inne informacje kontaktowe, których będziesz używać do dotarcia do swoich klientów,
  • Idąc dalej, możesz także zadawać pytania dotyczące zainteresowań i nawyków odbiorców, które możesz wykorzystać później do swoich strategii marketingowych,
  • Niektóre informacje konsumenckie zebrane podczas konkursów można nawet wykorzystać do optymalizacji oferty produktów lub usług.

Pomyśl o konkursach jako narzędziu nie tylko do angażowania odbiorców, ale także do uczenia się od nich i o nich. Powodzenia!

Zdjęcie główne artykułu: fot. Andre Taissin, źródło: unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*