Podstawą skutecznej komunikacji jest zrozumienie – odbiorca musi nie tylko otrzymać Twój komunikat, ale także wiedzieć, o czym on jest. Jeśli za bardzo skomplikujesz przekaz, możesz zostać źle zrozumiany lub w ogóle nie trafić do swoich odbiorców. Dlatego w wielu branżach popularnością cieszy się koncepcja maksymalnego upraszczania – designu, treści, komunikatu itp. – nazywana regułą KISS.
KISS, czyli Keep It Simple, Stupid (w wolnym tłumaczeniu: „Zrób to prosto, głupku”) to koncepcja, która przyszła do nas z przemysłu lotniczego i mówi, że każdy system działa lepiej, jeśli pozostaje prosty i zrozumiały, a nie staje się bardziej skomplikowany. Podejście to nadal pozostaje punktem odniesienia w inżynierii, programowaniu, projektowaniu, marketingu i wielu innych branżach, zapobiegając niepotrzebnej komplikacji działań. Jeśli możesz coś ułatwić, po prostu to zrób.
Sam pomysł nie jest taki nowy i na przestrzeni dziejów pojawiał się w wielu odsłonach, a wszystkie sprowadzają się do jednego – upraszczaj! Takie przesłanie wyraźnie widać w słowach słynnego architekta Miesa van der Rohe: „Mniej znaczy więcej”, a także Leonarda da Vinci: „Prostota jest szczytem wysublimowania”. O tym samym mówi również brzytwa Ockhama, nazywana „zasadą ekonomii myślenia” – nie ma sensu wkładać dużo wysiłku w to, co można ułatwić. Z dwóch możliwych rozwiązań musisz wybrać to, które jest prostsze. Spośród dwóch konkurujących hipotez należy dać pierwszeństwo tej, która zawiera mniej założeń i tak dalej.
KISS to bardzo uniwersalna reguła, którą można stosować niemal we wszystkim. Dokonując jakiegoś wyboru, musisz upewnić się, że znalezione rozwiązanie jest najprostszym z możliwych, a przy tym naprawdę rozwiązuje problem i nie komplikuje sytuacji. Oto kilka przydatnych założeń KISS:
Reguła KISS to dobry sposób na ułatwienie komunikacji zarówno w sytuacjach oficjalnych i zawodowych, jak i prywatnych. Twój odbiorca nie zgubi się w nadmiarze informacji, nie zniechęci się złożonością komunikatu i z większym prawdopodobieństwem zrozumie sens twojego przekazu.
Umiejętność formułowania prostych wiadomości, a także rozwiązań jest niezwykle ważna w sprzedaży czy zarządzaniu zespołem. Pamiętaj też, że maksymalne uproszczenie projektu, komunikatu czy rozwiązania problemu to prosta droga do oszczędności czasu i zwiększenia wydajności.
Promując swój biznes w sieci, również powinieneś się kierować regułą KISS. Prosty design strony bez nadmiaru elementów i kolorów wygląda elegancko, schludnie i nowocześnie. Co więcej, im łatwiejsza w użytkowaniu jest twoja witryna, tym lepiej, dlatego zrezygnuj ze wszelkich udziwnień, które mogą zabierać twoim klientom zbyt dużo czasu. Na prostotę warto postawić także w copywritingu – niech teksty będą krótsze, ale bardziej użyteczne i zrozumiałe, bez skomplikowanych słów i długich zdań. Tworząc slogany i komunikaty reklamowe, zawsze zadawaj sobie pytanie – czy mogę to zrobić prościej?
Zdj. główne: Kenny Eliason/unsplash.com