Najlepsze alternatywy dla sklepu online – nasze typy

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Biznes online to swego rodzaju igrzyska pełne konkurencji, która rzuca wyzwania nawet najlepszym przedsiębiorcom. Ale czy każdy zawsze musi rozpoczynać swoją działalność, zakładając sklep online? Są alternatywy.

1. Marketplace, czyli Allegro bądź Amazon 

Korzystanie z platform e-commerce na pewno jest tańsze, a początkujący przedsiębiorcy nie zawsze mają odpowiedni kapitał, tym bardziej że w pierwszych fazach biznesu skupiamy się bardziej na badaniu opinii klientów oraz zapotrzebowaniu na nasze produkty, niż na marketingu czy technikach sprzedażowych.

W Polsce najbardziej popularne są: Allegro oraz Amazon, tylko kogo wybrać? Poznańską platformę czy wielkiego giganta, który w styczniu tego roku wkroczył do Polski?

W podjęciu decyzji pomoże nam kilka pytań.

  • Czy chcemy się skupić na rynku polskim, a może wolimy wypromować nasze produkty za granicami kraju?
  • Jaki jest nasz budżet?
  • Czy dopiero startujemy z naszym biznesem, a może już mamy ugruntowaną pozycję?

Te dwie platformy są tylko z pozoru do siebie podobne, tak naprawdę dzieli je wiele. 

Amazon to potężny marketplace, z którego korzysta 300 milionów użytkowników w 100 krajach. Allegro zaś to nasza rodzima firma, której klientami jest 12,3 milionów Polaków i ma 117 tysięcy zarejestrowanych sprzedawców. Co ciekawe, Allegro plasuje się na 10 miejscu w dziedzinie marketplace na świecie, a jednocześnie jest najpopularniejszą tego typu platformą w Polsce.

Interesującą różnicą jest również prezentacja produktów. Na Amazonie to właśnie produkt jest najważniejszy, nie mamy możliwości zobaczenia asortymentu sprzedawcy, za to możemy porównać ceny u konkurencji. Allegro zaś stawia w centrum sprzedawcę, umożliwiając przejrzenie asortymentu całego sklepu, co jednocześnie daje nam większą swobodę w promowaniu naszej oferty.

Inna ważna różnica pomiędzy dwoma platformami to koszty. Amazon pobiera opłaty od każdej transakcji, nawet jeśli jesteśmy posiadaczami konta podstawowego (za sztukę produktu £0,75), konto profesjonalne jest płatne raz w miesiącu, a wynosi £25. Allegro proponuje nowicjuszom tańszy układ, a w praktyce to 1000 darmowych wystawień ofert. Po ich wykorzystaniu prowizja jest naliczana na poziomie 6-10%.

Zatem, którą platformę wybrać? Wybór nie jest jednoznaczny; zależy, na jakim rynku chcesz się skupić oraz od kosztów użytkowania platformy, które powinieneś oszacować przed podjęciem decyzji. Należy przejrzeć również, co oferuje każdy z pakietów: np. wielką zaletą Allegro jest darmowa usługa PayU, zaś Amazon oferuje nam Fulfilment by Amazon, czyli rozwiązania logistyczne, dzięki którym nie musimy zajmować się wysyłką ani magazynowaniem towaru.

Allegro jest na pewno tańszym rozwiązaniem, a do tego ma ugruntowaną pozycję w Polsce. Amazon daje nam możliwość dotarcia do e-konsumentów na całym świecie. Allegro proponujemy jako świetną opcję na początek.

2. Social media – Facebook

Już dawno minęły czasy, kiedy Facebook był jedynie platformą społecznościową, służącą do komunikowania się między użytkownikami. Prawie każdy przedsiębiorca posiada obecnie witrynę na Facebooku, na której ma możliwość dotarcia do potencjalnych klientów, informowania ich o nowościach, promocjach oraz bezpośredniego kontaktu.

Jest to świetne rozwiązanie nie tylko dla początkujących, ale również doświadczonych przedsiębiorców. Facebook na pewno dominuje nad typowymi sklepami online pod względem możliwości szybkiego sprawdzenia opinii prawdziwych użytkowników. Nic tak nie motywuje jak zadowolony klient, zatem kiedy rozwiniemy naszą witrynę biznesową na Facebooku, stanie się ona świetną trampoliną do naszego sklepu. 

Aby założyć sklep na Facebooku, wystarczy:

  • posiadać stronę na Facebooku, wraz z uprawnieniami do zarządzania nią,
  • być administratorem Menedżera Firmy.

Zdjęcie główne: Karolina Grabowska/pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*